Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
Har nyss köpt mig en pendlarbil, en fin S70 GLT -98.
Den går på det stora hela bra, men tycker det fattas en liten aning effekt. Svårt att bedöma iofs, har ju en Polestartrimmad D5 AWD, och kört trimmad Saab 9-5 Aero, Saab 9-3 2,0T, Saab 9000 2,3 Turbo, Saab 900 Turbo Talladega, trimmad Audi 100 turbo... Ja, ni fattar! Så jag kanske inte är helt van vid sugisar.

Till saken dock, när jag varvar upp motorn på parkeringen hör jag ett tydligt avgasputtrande från under bilen. Särskilt när jag varvar upp motorn och släpper gasen. Inte så att det brölar som att systemet ramlar av, utan ett typisk bludder "prutt prutt" som när det precis börjat läcka. Hur stor inverkan har det på prestandan?
Senast redigerad av 1 MarcusJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Jag tycker min glt blev lite slöare när jag råkade sätta på ett avgassystem från en turbo, alltså lite större. Så på sugisar kanske det påverkar en aning, ja.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En sugis behöver motstånd för att uppnå någon effekt, dvs raka motsatsen till turbo.
Så beroende på hur stort och vart läckaget är så kan det ha negativ inverkan på prestandan.

Jag misstänker dock att mycket av den "saknade effekten" helt enkelt är för att du inte är van/insatt i hur GLT-motorn fungerar och presterar. Det är inga räser-maskiner direkt, och toppeffekten ligger väldigt högt upp i registret, runt 3.5k-4k.
Så det är en motorn man typ behöver "gasa skiten ur" för att något ska hända. Nu utgår jag dock från att du har en riktig -98a med mekaniskt spjäll och fördelare, och inte tidig -99a med elektroniskt spjäll. 99+ beter sig annorlunda.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Nja, i teorin vet jag precis hur GLT-motorn är. Och den vaknar ju vid 4000 v/min, det märks. (En riktig -98 med gaswire.)
Men i praktiken så har jag inte kört en GLT sedan jag övningskörde i farsgubbens nya 855 GLT -93, så du kan absolut ha en poäng. Har blivit rejält bortskämd med det enorma vridet i min D5 Polestar! Och förutom den och alla turbobilar (inkl. föräldrarnas V70 T5 -97, C70 2,5T -99, V70N T5 -00, V70II 2,4D -10) har jag kört en hel massa lastbilar. Så jag har nog vant mig vid en radikalt annorlunda körstil genom åren...

Tycker ändå den blev lite piggare idag efter jag slängde i ett sportluftfilter från Biltema.
Jo, jag vet allt om nackdelarna med dessa filter, men originalfiltret var skitigt så jag ville prova iaf.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är inte ens säkert att det är hål i avgaset.
Bara att acceptera att det är ena riktiga surhinkar. Finns absolut inget vridmoment i dom heller.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ptja, ett skitigt filter stoppar ju upp luftflödet in i motorn, och det har ju givetvis negativ inverkan på prestandan, så inte alls omöjligt att den piggnade till lite när den fick ordentligt med luft.

Låter som att du har hyffsad koll ändå :) Men man blir fort bortskämd med starkare motorer. Är samma för mig när jag hoppar från min T5a till något svagare. En bekant t ex har en V70 GLT -00, och det känns ju som att man inte kommer någonstans när man försöker gasa :lol:
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Lucif3r skrev:Låter som att du har hyffsad koll ändå :) Men man blir fort bortskämd med starkare motorer. Är samma för mig när jag hoppar från min T5a till något svagare. En bekant t ex har en V70 GLT -00, och det känns ju som att man inte kommer någonstans när man försöker gasa :lol:
Volvo FH16-700 dragbil, utan trailer påkopplad, vid trafikljusen. Stämpla fullt när det blir grönt och lämna ALLT annat bakom! Iaf till hastighetsbegränsaren sätter stopp vid 89 km/h... Det är kul! :D
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Perra83 skrev:Det är inte ens säkert att det är hål i avgaset.
Bara att acceptera att det är ena riktiga surhinkar. Finns absolut inget vridmoment i dom heller.
Nja, det där pruttandet är inte inbillat. Men hur mycket prestandan påverkas, det vet jag inte.
av Fritzell
Det råkar inte vara så att du har motorn 2.0 dessutom? Eller fanns den bara på 850?

Hur som helst ska avgassystemem vara tämligen tyst. Du kan mycket väl ha ett avgasläck men frågan är om det har så stor betydelse på effekten.

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]