...

Moderator: Moderatorer

Waizguy skrev:Enligt en undersökning gjord av Stena line så "tycker" svenskarna att de är sämre bilförare än polackerna, så varför inte?
Men vill de betala sån "hög" lön då? Det lär ju gå att prispressa ännu mer ;)
Du menar att enligt stena överskattar polacket sin körförmåga mer än svenskar?
Exyzäta skrev:
Är du läskunnig eller? Jag har i två inlägg påtalat att jag inte försvarar den chaufförens handlande överhuvudtaget! Vad mitt första inlägg handlade om var att försöka förklara underliggande orsak till den stressfaktor som jobbet ofta innebär att köra på nattskiften. Punkt!
Den bakomliggande orsaken torde väll ändå vara att föraren är en total idiot som borde klipoa sitt körkort.
Det enda fel joel gjorde var att köra för fort där det va 50.
jwiss skrev:
Waizguy skrev:Enligt en undersökning gjord av Stena line så "tycker" svenskarna att de är sämre bilförare än polackerna, så varför inte?
Men vill de betala sån "hög" lön då? Det lär ju gå att prispressa ännu mer ;)
Du menar att enligt stena överskattar polacket sin körförmåga mer än svenskar?
Mycket mögligt, listan är baserad på tillfrågade förare från Sverige, Polen, Tyskland, Irland & UK.
http://www.mynewsdesk.com/se/stena_line ... na-1566845

Dock håller ja med om italienarna, har man inte lärt sig titta i backspegel på vägen dit (tyskland) så är man inne för en treat....
Severin skrev:
jwiss skrev: Det enda fel joel gjorde var att köra för fort där det va 50.
Knappast,han medvetet försvårande en omkörning genom att öka farten för han ville helt enkelt inte att lastbilen skulle köra om han
Gjorde inte allt rätt där nej.. Vid det tillfället var jag rätt förbannad. Det hade ju pågått ett tag fram dit, men jag borde säkert ha agerat annorlunda. Kände mig rätt pressad.. jag kunde inte köra fortare och köra ifrån honom då jag hade lastbilen och långtradaren framför, och sen tyckte jag det känndes jävligt farligt att han skulle göra en omkörning där. Sikten var långt från perfekt och högerkurvan kunde gömt mötande.. Skulle det kommit ett möte kunde han prejat ner mig i diket.

Det var svårt att agera perfekt där, lättare att analysera i efterhand och se vad jag borde ha gjort.
jwiss skrev:
Exyzäta skrev:
Är du läskunnig eller? Jag har i två inlägg påtalat att jag inte försvarar den chaufförens handlande överhuvudtaget! Vad mitt första inlägg handlade om var att försöka förklara underliggande orsak till den stressfaktor som jobbet ofta innebär att köra på nattskiften. Punkt!
Den bakomliggande orsaken torde väll ändå vara att föraren är en total idiot som borde klipoa sitt körkort.
Nja, den bakomliggande orsaken är nog att chaufförens arbetsvillkor lockar fram den inre idioten, skulle jag vilja säga. Den direkta orsaken till ett tillbud (om det nu var ett sånt... såg ut som ett långt j##¤"a tillbud hela filmen) kan vara en eller flera personers agerande, men bakomliggande är oftast det som styr personerna i fråga (regler, utbildning, attityd, ekonomi...). Den aktivt idiotiska var (tycker jag) den som körde lastbilen i detta klipp, men mitt resonemang gäller generellt.
Med större fordon följer ett större ansvar gentemot andra trafikanter och det är aldrig okej att framföra ett fordon av den typen och vikt på det viset oavsett hur bakgrunden ser ut och hur hårt pressat schema man än har!
Chauffören i filmen skiter ju fullkomligt i hastighetsbegränsningarna, han ska hela tiden ligga på sina 90km/h oavsett som så många andra, han verkar inte heller bry sig speciellt mycket om säkerhet så att man försvarar ett sådant beteende har jag ingen som helst förståelse för...
Joel kanske inte körde klanderfritt men reagerade nog bra nära hur vem som helst i samma situation skulle gjort.
Analysera efteråt kan man ju alltid göra, men det blir inte samma sak som i en pressad situation när man upplever fara för liv och hälsa. Jag blev ikappkörd av en sopbil en gång när jag höll rätt fart. Det jag uppfattade var att han skulle köra på mig bakifrån om inget gjordes, så jag ökade farten. Tyvärr hjälpte det inte för sopbilen ökade ändå mer så jag fick också öka. Så kom vi till ett rödljus, som visade rött. Sopbilen hade gasen i botten så att stanna för rött var inte att tänka på för min del heller. Så jag körde mot rött och det gjorde sopbilen också. Sedan svängde han av mot soptippen, som tur var.

Ja, jag skulle varken ha kört för fort eller kört mot rött om jag inte hade haft en stor sopbil bakom mig som pressat mig. Förmodligen hade mitt körkort rykt, om polisen varit där, men att riskera att bli ihjälkörd av en sopbil var inget som jag upplevde som ett bra alternativ i den situationen som var.
Hej vi har samma uppfattning om folks beteende i trafiken. Har åratal bakom ratten och sett en hel del dumma grejer under 400.000 mil plus. Och det har blivit mycket värre idag.
jwiss skrev:
Exyzäta skrev:
Nää, bättere om polacker och ester kan få köra!

Vad jobbar du själv med då eftersom du så gärna vill skänka bort våra jobb? Eller förresten glöm det, jag bryr mig inte om du ens har ett jobb.
Om du nu vill att det ska finnas en svensk åkerinäring kanske det vore en god ide att skaffa sig lite kompisar, det lär ni ju inte få genom att bete er så där eller försvara den typen av beteende vi ser i filmen.
Du sitter och säger en himla massa konstigheter i tråden.

Jag har inte sett nån försvara chauffören, känns som alla tyckte att han gjorde fel, vilket han också gjorde.
Men man måste kunna kritisera andra parter med, utan att det ska bli lika med att man försvarar en annan.

Du vill att svenska chaufförsjobb ska försvinna, svenska åkerier, vilket blir lika med att svenska jobb och svenska skatter försvinner.
Du vill öka den sociala dumpningen, folk som ska splittras från sina familjer för att leva i en lastbilshytt i flera veckor sträck?

"Skaffa sig lite kompisar". Tja, nu är det ju inte så att bilister är några änglar i uppträdandet mot tung trafik. Det märks en stor skillnad från när man sitter i personbilen kontra lastbilen. Lastbilar är ju bara i vägen och ska köras om på alla möjliga och omöjliga sätt.

Och detta är någons arbetsplats. Största problemet är väl att många bilister inte har en Aaanninnng om va de håller på med, och troligen inte ens fattar vad de ställer till med. Men självklart, framför datorn är dom experter.

Kollar man på de filmerna jag lägger ut, där är väl 90-95% incidenterna orsakade av personbilar eller andra små smidiga fordon. Som trots deras lilla storlek ändå förstör för så många. Och då silar jag matrialet från min kamera ganska grovt, de mesta tar jag aldrig med. Sånt som skulle få andra att gå i taket.

Jag har ett bra jobb, jag trivs med de och tänker inte byta till något "bättre".
Ja, va ska man ens säga.... :) Du missar en stor poäng och en del av lagboken.
Sen är det intressant hur många inte riktigt verkar se det som ett problem att personbilen kör över hastighetsgränsen, men när lastbilen gör det. Ja, då blir det livat.
  • 1
  • 319
  • 320
  • 321
  • 322
  • 323
  • 356
Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]