Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattiaz
Förmodligen har jag drabbats av någon form av ålderskris för jag har fått ett behov av att återuppliva gamla minnen. I körkortsåldern så var vi tre ynglingar som höll ihop och vi hade såklart varsin bil som vi åkte runt i all ledig tid. :) Jag själv hade en 244Gl -77 eller -78 mörkblå vill jag minnas, min ena kompis hade en 244GLE -79 ljusblå och min andre kompis for runt i en Merca 230e en vit -82.
Jag lurar på att skaffa någon av dessa modeller och tänkte stämma av lite hur tillgången och prisläget ligger på äldre fräscha 240.

Jag var på den tiden lite avis på min polares GLE då jag verkligen tyckte den var snygg så det är en sådan jag i första hand är ute efter. Dvs -79 årsmodell (visst är den likadan -80?) GLE. Vart ligger dessa prismässigt i bra till fint skick?
Användarvisningsbild
av Derank
Det svåraste blir väl att hitta en, jag hade själv en ljusblåmetallic 79a 244 GLE med lucka och servo, det var tider det. Köpte den i Ånge för 12 lakan 1992
Användarvisningsbild
av Frrla
Ska du hitta en i hyfsat bra skick får du nog se till att du har 15-30 papp över. Visst kan man ha tur, Men dom flesta börjar vilja ha betalt. Många stämmer av med blocket, och hittar dom ingen likadan sätter dom ut för dubbla priset (mot någon liknande modell) eller mer.

De kan variera mycket i skicket (därav prisskillnader), vissa är fin men väldigt dåliga under. andra tvärt om. Vissa är riktigt välskötta karosserimässigt men dåligt skötta maskinellt osv, osv...
Skulle jag leta, och de fanns ett litet utbud så är väll en välskött (rostfri som möjligt) kaross av störst intresse.
av Mattiaz
Idag har jag Citroën som entusiast och bruksbilar så rost är jag ganska nöjd på... :twisted: Men annars kan jag tänka mig att skruva lite. Får man en fin för 30'?
Användarvisningsbild
av Frrla
Har sett en hel del 244DL -85 - 87 å sånt som är jättefina, i princip nyckick. men legat på blocket för 50-70 tusen och försvunnit på ett par dagar igen. 240-81 turbo jättefin originalare 250 tusen. va den går/gick för är en annan femma.
gamla GLE börjar som nämnts ovan bli ovanliga och då sticker priset iväg.
En gammal GL känns som ett lättare byte att sätta tänderna i. Finns fler att välja på och många ser oftast inte ett större värde i dem, även om de är lite mer speciella i sig.
av 164forever
Hej.
Sitter o läser i gamla broschyrer: "Beg Volvo 1975-1984" och "Volvo 1975-1987".
244 o 245 GLE, med B21E, fanns ENDAST årsmodell -79 !
1980 blev det GLT o då med B23E o B27E.
Blir också lite nostalgisk o tänker på försommaren 1980.
Min pappa (RIP) hade en 264 GL -75 som jag skulle köra in på service o då upptäckte
Falu Motor AB, Volvoverkstaden, något mer som måste åtgärdas, minns nu inte vad,
o delar hembeställas. Det här var en fredag o då fick jag en lånebil över helgen.
Det var en 244 GLE -79, brun o automat. Den var ju nästan ny
o gissa om den fick rulla många mil över helgen!
Mvh/Håkan
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]