Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
petegbg skrev: Tydligen så går det inte heller att avaktivera den adaptiva funktionen och istället använda sig av den traditionella farthållarfunktionen. Det kan ibland vara bra när det kommer mycket snö,täta regnskurar eller liknande vad det nu kan vara.. radarn kan då lätt bli blockerad. Detta vet jag går på senare årsmodeller. Men överlag så är jag himla nöjd med den. Det är så få gånger den bråkar :D
Jodå.. I allafall på nyare bilar så går det att sätta igång den så att den fungerar som en "vanlig" farthållare. Funkar på min V60 MY16.
Tror man bara håller in knappen för att aktivera den några sekunder... eller om det var resume eller plus-knappen... eh.. Står i manualen... eller så kan man testa.

Den funktionen verkar dock inte finnas på vår MY12... blir radarn blockad på den går det inte att använda farthållaren alls.
Så är det på en 2012, det är rätt.
På kurvig väg får man köra så det passar radarn, om det ska fungera. Radarn tittar ganska brett, men bryr sig bara om ekon i den riktning dit hjulen pekar. Genom att "ta ut svängen", ungefär som om man kör med släp, kan man först följa bilen framför så länge det är rakt, och sedan kan man svänga lite mer i kurvan, och på så sätt få bilen att titta där den framförvarande håller hus när han följer vägen.
Det fungerar inte överallt, men på rätt många ställen blir det bättre att köra så. Om man nu ska ha farthållaren igång.

Där jag bor är en trafikstockning en större turistattraktion, men jag har märkt när jag är på andra ställen att den adaptiva farthållaren håller ett rimligt avstånd till framförvarande bil, men det gör inte bilister i allmänhet. Därför får man in en del mellan sig själv och bilen framför, om man inte går in och stödgasar lite här och där. Det går ju, så länge man inte håller på mer än en minut i taget, för då kopplas farthållaren ur.
Men exempelvis nu i somras, när vi körde till södra England på semester, där var ju den adaptiva guld värd. Ofta tätt med bilar på vägen, och vägarna är ju så smala så omkörningar går sällan att göra. Då blir det en rad att följa, utan några som kan komma in från sidan. Något som farthållaren gör utmärkt.
av mf135
apersson850 skrev:
mf135 skrev:Den är alldeles för långsam/aggressiv när det går fort...
För mig är aggressiv och långsam motsatser, inget som man kan ha samtidigt.
Personligen tycker jag den fungerar utmärkt i den 2012:a jag har. Avståndet som lämnas till framförvarande bil går ju att ställa in, men visst är det så att även om det egentligen är rätt kort, så är det betydligt längre än vad de galningar som befolkar våra vägar oftast tycker är lagom. Tills det smäller...
När jag blir omkörd på en 120-väg så missar den dom typer som plötsligt ligger 10 meter framför mig och fortsätter en längre tid att ligga alldeles för nära. Detta resulterar i att man får bromsa själv när farthållaren är så långsam (eller aggressiv om man ser det så). Det borde vara enkelt att kolla hur tex BMW fungerar i sådana situationer och fixa till så att avståndet återställs på ett snabbt och bra sätt. Det nuvarande beteendet är lömskt och fixas inte med att ställa avståndet på max.
av petegbg
mf135 skrev:
apersson850 skrev:
mf135 skrev:Den är alldeles för långsam/aggressiv när det går fort...
För mig är aggressiv och långsam motsatser, inget som man kan ha samtidigt.
Personligen tycker jag den fungerar utmärkt i den 2012:a jag har. Avståndet som lämnas till framförvarande bil går ju att ställa in, men visst är det så att även om det egentligen är rätt kort, så är det betydligt längre än vad de galningar som befolkar våra vägar oftast tycker är lagom. Tills det smäller...
När jag blir omkörd på en 120-väg så missar den dom typer som plötsligt ligger 10 meter framför mig och fortsätter en längre tid att ligga alldeles för nära. Detta resulterar i att man får bromsa själv när farthållaren är så långsam (eller aggressiv om man ser det så). Det borde vara enkelt att kolla hur tex BMW fungerar i sådana situationer och fixa till så att avståndet återställs på ett snabbt och bra sätt. Det nuvarande beteendet är lömskt och fixas inte med att ställa avståndet på max.
Kan du förklara lite tydligare ? Jag är inte riktigt med på hur du menar. Om du blir omkörd och bilen som körde om dig snabbt går in i din fil efter omkörningen så bromsar farthållaren för långsamt? Eller?
av mf135
Ja, jag tvingas bromsa för att inte ha en bil 10m framför i 120. Då duger det inte med den fördröjning som Volvos farthållare har. Finns inte en chans att rädda ett sånt läge om den framförvarande trycker till rejält på bromsen av någon anledning. Farthållaren måste vara på hugget och bromsa redan när den framförvarande börjar gå in för nära framför (som BMWn gör).
Användarvisningsbild
av joel80
Så länge bilen framför kör fortare än dig saktar bilen in sakta för att öka avståndet. Börjar bilen framför dig bromsa direkt efter omkörningen bromsar farthållaren in betydligt kraftigare. Jag har varit med om det i min MY16 i allafall.. Kommer inte ihåg om jag haft nån sån situation i My12an..
Jo, det fungerar så i en 2012:a också. Som du skriver, så länge man blir frånkörd av den som precis körde om och gick in framför så avvaktar farthållaren och låter avståndet öka utan att den egna färden (och ev. bakomvarandes) blir störd av någon kraftigare inbromsning.
Om den som kör om går in tätt framför och går ner till min egen fart, exempelvis för att det finns ytterligare bilar framför, som håller igen, då bromsar farthållaren mer aktivt för att förlänga avståndet.
Om den som går in framför istället börjar sakta in, då bromsar farthållaren kraftigare, ända upp till att man börjar hänga i bältet, om så behövs.

Nu har jag inte provat BMW:s implementation, men av beskrivningen ovan jämfört med min egen erfarenhet av Volvos, så framgår det klart att Volvos är närmast ett skolexempel på hur det ska implementeras, medan BMW:s är ett exempel på en korkad implementation.

Om jag faktiskt kör med en BMW kanske jag upplever det annorlunda, men då är det i så fall för att den inte gör exakt som beskrivits här.
av mf135
ok, jag ger mig. 10m till fordonet före är ok i 120km/t om man kör Volvo. Korkat av BMW att bromsa i ett sånt läge och riskera att störa någon bakom (fast är det en Volvo där så fixar den väl det).
Användarvisningsbild
av snepo
mf135 skrev:ok, jag ger mig. 10m till fordonet före är ok i 120km/t om man kör Volvo. Korkat av BMW att bromsa i ett sånt läge och riskera att störa någon bakom (fast är det en Volvo där så fixar den väl det).
Jaaaaaaaa självklart så har volvo rätt,och alla andra bilmärken fel.

Vilken värld lever vi i ? volvos värld??????
av plattis
Som nybliven ägare till en av de sista nya xc70 my 2016 kan jag bara instämma. Adaptiva farthållaren fungerar inte bra när någon pressar sig in snävt framför min bil i hög fart för att sedan bromsa in, vilket tyvärr är vanligt på E4 mellan Uppsala och Stockholm där jag ofta kör. Farthållaren missar då att bromsa tillräckligt och fortsätter att närma sig bilen framför och kommer så nära att kollisionsvarnaren aktiveras utan tecken på tillräcklig inbromsning från farthållaren. I det läget har jag bromsat själv...

Jag trodde att det var något fel på min bil och hade tänkt ta upp det som ett möjligt garantiärende, men det verkar ju som om fler är drabbade. Det kan väl inte vara meningen att det ska fungera så här? Minskar ju användbarheten i dagens trafikmiljö.

Sent from my iPad using Tapatalk
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]