Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
kopplat ur sensorn som känner av status på batteriet ( tror jag ), du får dok ett felmedelande i instrumentklustret, ska testa att köra så ett tag, jag väntar fortfarande på den där lilla lådan från volvotech.

Men nu är det snart så pass kallt att SS inte fungerar iaf.

Jag har inte grottat så noga i vad som är kopplat till det lilla batteriet men jag är nästan säker på att den enda funktionen det har är att hålla sakerna vid liv då bilen stannar. Ingen optimal lösning men det funkar än så länge iaf, jag ska köra så ett tag och se vad som sker.

Du borde i princip kunna lyfta ut det lilla extrabatteriet och då ska inet heller SS kicka in, om man får samma felmeddelande vet jag dok ej.
Användarvisningsbild
av Volvosmurf
Derank skrev:
leiwi skrev:Till er som har bilar som stoppar motorn innan bilen stått HELT stilla bör klaga på mjukvaran.
Och som alltid gäller det att stå på sig!!
Du kan klaga tills stan brinner, det ska vara så, jag har säkert kört ett tiotal olika och alla beter sig likadant.

Det kommer en lösning framöver för de som är intresserade, runt tusenlappen kommer det gå lös på.
Någon ny info om den tänkta lösningen?
Användarvisningsbild
av Derank
Nä. , de håller på att testa fortfarande och de närmaste veckorna har jag fått till svar.

Jag kör med bms urkopplad så länge.
av para
Derank skrev:Nä. , de håller på att testa fortfarande och de närmaste veckorna har jag fått till svar.

Jag kör med bms urkopplad så länge.
Och hur ofta kommer felmeddelandet upp?
av SverreK
Derank skrev:Dom räknar med att det ska ta max 4v innan den är klar för produktion och den kommer att göra mer än bara avaktivera S/S

https://minfil.org/18K8o4b6b8/14438744_ ... 6357_o.jpg
Vet du vad prytteln kommer göra mer? Börjar få automatik i att alltid manuellt stänga av start/stop funktionen innan jag drar iväg, men emellanåt glömmer man. Blir alltid förbannad varje gång motorn stoppar vid ett kort stopp i första rondellen :???:
Körde frugans manuella start/stop-volvo idag.... Det märks ju inte ens att funktionen finns på den bilen.
Senast redigerad av 1 SverreK, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
Nä, de ville inte ge någon mer information, men det verkar vara en variant av can extender som finns till P2 bilarna, men jag kan ha fel.

Funktionen är helt knäpp med automat, idag skulle jag krypa över ett fartgupp på Coop parkering med kollegans XC60, då stannar den......
av SverreK
Blir bara mer och mer irriterad på Start/stopfunktionen.... Slår ur den manuellt när jag startar bilen, men det "kommer inte bilen ihåg" till nästa gång jag startar den. Men rattvärmaren minsann, denna superviktiga funktion, den lyste klarrött orange när jag startade bilen idag, så den parametern är värd att lagra. :shock:
Körde min tjänstebil idag också med manuell låda och ser en liten A-knapp nere vid växellådan. Har kört bilen i 2 års tid och aldrig förstått att bilen har start/stop. Nu är jag jävligt nära att reklamera skiten...... Är start/stop straffet man får för man inte köpte en miljöbil? ??:-/
av Lövet
Volvo får inte lagra avstängningen av S/S. Bilen är klassad med S/S och måste starta i det utförande den är avgascertifierad med varje gång. Av samma anledning startar inga bilar i manuellt läge trots att deras ägare alltid vill det (Lamborghini Hurracan, Porsche 911, Ferrari 488 mfl alla startar i automatläge trots att ingen vill åka så)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal