Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
Har en 850 automat som bromsarna skriker utav bara fan! Jag har bytt klossar och även kletat på metallpasta, det satt även skrikplattor på klossarna som jag köpte men det har inte hjälpt ett dugg med nya....
Jag tycker att det låter som att det kommer från höger sida men är inte helt säker, på vänster sida så har oket iallafalkärvat lite så det går inte att pressa tillbaka det helt (typ till 85%) ungefär, men det bromsar fint och gav fina värden på besiktningen. Vad kan jag mer göra, kan det vara oket som felar? Vill inte lägga ner onödiga pengar om det mot förmodan inte skulle vara oket :) har även läst att man kan fila någon kant på klossarna?
av jantt
Har du brugt originale Volvo dele ?

Mange uoriginale er af dårlig kvalitet.
Inte Volvo original, dom är köpt ifrån skruvat.se. Jag har inte ens funderat på bakbromsarna då det gnisslar väldigt mycket när jag bara bromsar lite grann, tex inför ett rödljus. Tänker att bakbromsarna biter väl inte i första man bromsar ganska hårt?
av jantt
Bremser bruger jeg kun original. Stor forskel.
Haft både Ferrodo, original och EBC belgg genom åren på två 850 och två X70. Ingen har skrikit. EBC pep lite när dom blev väldigt varma.
Jag använde aldrig några antiskrikplattor. Ytterst lite koppar pasta på kolven och lite på sidorna där belägget ligger mot insidan av oket.
Nya belägg hjälper kanske inte om skivorna är kass. En sak som är säker är iallafall att ljudet beror på friktionen mellan skiva och belägg.
En budgetvariant jag kört på med bra resultat om du inte vill byta skivor är att plocka ner belägg och skivor och köra över med satineringsmaskin eller puts/polerrondell till vinkelslip typ den modell som ser ut som en grov disksvamp.
Säker på att du inte har något bromsoljeläck från något ok?
Olja på bromsbelägget är inte lyckat...
Mycket snack om belägg, det är oken som är felet. Kärvande ok innebär skrikande bromsar, bak är det dessutom nåt geni som har konstruerat med tvåkolvsok, vilket dubblerar chansen att det kärvar.

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]