Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christel
Har sökt här på forumet men hittar inget om mitt hjulager problem, nämligen storleken.
Har en V70 1999 men registrerad 1998 09 och typgodkänd 1998 06 26.
Här kommer mitt problem då brytningen mellan de två olika förslagen på hjulager är tom 1998 06 och efter 1998 07-
Vi köpte hem ett lager för en 99 med en fläns diameter på 135 mm, resultat blev bromsar som låg på och blev varma samt en abs pump som fick spunk. Inga abs lampor lyste dock. På med gamla hjulager och bilen gick som vanligt förutom ett högt sjungade i hjulagert som före bytet.
Min fråga är nu vilken jäkla storlek skall jag ha på hjulager fram?
Håller på att bli smått tokig efter att gogglat som en tok hela dagen samt kollat på alla webbens reservdels sidor.
Hjälp?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Uhm... det finns bara 2 olika lager för 85x70, ett för centrummutter(92-98) och ett för bult(99-05).

edit: ok, det finns ett tredje också som knappt säljs längre, och det är det 4-bultade för 850 92-93, men dom passar likabra på övriga modeller, och vice versa.
av Christel
Men vad tusan?
Skall det vara så svårt att köpa ett hjulager?
På gamla lagret är det en bult precis som det nya jag köpte och ändå spökar det.
av MickeM
Christel skrev:Men vad tusan?
Skall det vara så svårt att köpa ett hjulager?
På gamla lagret är det en bult precis som det nya jag köpte och ändå spökar det.
Bara för att vara jättetydlig....

Muttern/bulten är på drivaxeltappen.
INTE på själva lagret.

Dvs,
Släppte du en mutter i mitten på hjulnavet för att få ur drivaxeln, är det gamla typen av lager.
Släppte du en skruv i mitten av hjulnavet för att få ur drivaxeln, är det nya typen av lager.

Ett löst lagerhus i handen, ser nog bara en expert skillnad på.
Jag vet inte exakt vad skillnaden är.
Har inte sett två av olika typ samtidigt
Användarvisningsbild
av taxi
Man ser tydligt skillnaden om man har de två typerna bredvid varandra. Det nyare lagret med skruv har mindre gods runt hjulbultshålen.
av Christel
Såg ingen skillnad på lager och det var med bult.
Lager på men nu ligger bromsarna på fram och abs:n får spel.
Ingen abs lampa lyser så den fungerar.
Finner ingen orsak varför bromsarna fram plötsligt ligger på, kanske bara en tillfällighet.
V70 är avställd tills vi finner lösningen.
av Fritzell
Fast om det lagerhuset är djupare hamnar ju abs kransen längre bort mot motorn och längre bort från givaren så det kan ju ha ett samband men försås isåfall endast om det nya lagerhuset är annorlunda mot det gamla.
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]