Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sp123ltd1
Hejsan!

Jag köpte för några månader sedan en Volvo V70 GLT -98 och har fått lite problem med den. ABS och Trackslampan lyser i princip alltid när jag startar bilen och slocknar ej under färd. Har hänt 1-2 gånger att den inte har lyft vid start men har då istället tänts under färd.

Jag började med att kolla kransar+givare för att se om det var några problem där. Började bak och gjorde rent högersida som var lite smutsigt och sedan på vänster sida så var givare typ helt igensatt. Fick skrapa av smutsen med en skruvmejsel men den blev ren och fin till slut. Tänkte kolla om det hade löst problemet så körde en lite sväng och så fort jag kom över 30Km/h så slocknade lampan som den ska om felet åtgärdats. Jag kör typ 3km utan problem och stannar och stänger av bilen. När jag sedan startar bilen igen 5 min senare så lyser lampan igen!

Vad kan det vara som krånglar? Vet att ABS-Styrenheten kan krångla med eftersom den slocknade efter jag gjort rent givaren så känns det osanolikt att det skulle vara en slump att det funkade just då! :???:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Läs ut felkoder :) det är en bra början. Har du annars kollat hur givarna/kransarna ser ut fram? Du kan även ohm mäta givarna för mig att dom ska ligga runt 1200 ohm :???: men iaf alla fyra givarna ska ligga ungefär lika är det någon av dessa givare som ligger alldeles för högt/lågt ifrån dom andra så byt den givaren.
av sp123ltd1
DayDreamer skrev:Läs ut felkoder :) det är en bra början. Har du annars kollat hur givarna/kransarna ser ut fram? Du kan även ohm mäta givarna för mig att dom ska ligga runt 1200 ohm :???: men iaf alla fyra givarna ska ligga ungefär lika är det någon av dessa givare som ligger alldeles för högt/lågt ifrån dom andra så byt den givaren.
Ska få felkoderna utlästa imorgon så det borde hjälpa lite. Jag började bak och trodde jag hittade felet med den igensatta givaren men verkar som det inte var felet. Givarna+kransar fram byttes även av den förra ägaren för typ 2500mil sedan så känns som det inte borde vara dem som krånglar men det är väll bara att plocka loss och kika imorn!

Hur gör man för att mäta ohm på givarna? Har multimeter att mäta med men förstår inte vart jag ska mäta någonstans :mrgreen:
av roh66
Hej sp123ltd1!

Här har du en ritning (lånad) som visar vart nånstans du skal mäta.
Kontakten sitter på ABS styrenheten.
Om mätningen visar 0 fel på givarna då är det nästan 100% lödningarna i ABS styrenheten som är kass.
Taskiga lödningar i ABS enheten genererar falska felkoder. Tex. trasig givar v.bak osv.
Så hur du än vrider och vänder på det så är en omlödning rätt så nödvändigt.
Finns massor på nätet om det.
Kom ihåg, du måste löda om alla stiften på kretskortet som går till kontakten + dem två på den mindre kontakten.
Kontakt EBM (ABS).jpg
Kontakt EBM (ABS).jpg (4.17 KiB) Visad 1286 gånger

Mvh.R.
av sp123ltd1
roh66 skrev:Hej sp123ltd1!

Här har du en ritning (lånad) som visar vart nånstans du skal mäta.
Kontakten sitter på ABS styrenheten.
Om mätningen visar 0 fel på givarna då är det nästan 100% lödningarna i ABS styrenheten som är kass.
Taskiga lödningar i ABS enheten genererar falska felkoder. Tex. trasig givar v.bak osv.
Så hur du än vrider och vänder på det så är en omlödning rätt så nödvändigt.
Finns massor på nätet om det.
Kom ihåg, du måste löda om alla stiften på kretskortet som går till kontakten + dem två på den mindre kontakten.
Kontakt EBM (ABS).jpg

Mvh.R.
Ritningen är för lite för att jag ska kunna se något på den tyvärr. Kan du länka vart du hittade den?

Har läst felkoderna nu och dessa fick jag ut:

ABS
- 314 Hjulsensor HB kretsfel
- 324 Hjulsensor HB extrapolationsräknare
- 214 Hjulsensor HB felaktig hjulhastighet

Övriga
- 448 Sekundärluftsystem
- 442 Sekundärluftpump

Har som sagt kollat kransar och givare bak och de såg fina ut. Ska mäta dem i kontakten också för att vara säker men känns troligt att det är styrenheten som krånglar. När jag kikade närmare nu så ser jag att den har varit öppnad tidigare så kanske beställer en "ny" reparerad styrenhet som det visar sig att givaren fungerar som den ska.
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]