Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1110475
Besiktade å fick nedslag på för högt lambda vid förhöjd tomgång, hade 1,07...

Det visade sig att säkring nr 14 i lådan med huvudsäkringar gått.
Stoppade i ny sökring som brann direkt.
Kopplade ur båda lambdasonderna från deras kontakter å provade med ny säkring igen - den brann ändå.

I lådans lock så står det bara "emissions 20A".
I instruktionsboken så står det även AC men dock bara 10A...

Provade att rycka ur reläet till ac´n också men säkringen brann ändå.

Får även felkod på:
ECM-4000 - för låg signal
ECM-6440 - för låg signal
ECM-644A - Kamaxelreglering - felaktig signal
ECM-6800 - Turboreglerventil - för låg signal

Jag har provat att googla utan att bli klokare...

Finns någon mer last på denna säkring som kan vara kortsluten eller är det kablaget som är paj ?
#1110514
Ok :-)-)

Felkoderna säger iaf följande denna information kommer från VIDA :)

ECM-4000 EVAP-ventil, för låg signal.
Vilkor: Om styrenheten registrerar att signalen från EVAP-ventilen är för hög, för låg eller saknas sätts felkod ECM-4000.

Ersättnigsvärde: 2-sondsregleringen spärras.

Felorsak, För hög signal:
Signalledning kortsluten till spänning.
Defekt EVAP-ventil

För låg signal:
Signalledningen kortsluten till jord.

Signal saknas:
Avbrott på signalledning.
Defekt EVAP-ventil.
Kontaktresistans i anslutningarna.
Avbrott på spänningsledningen.

Felsymptom: Miljölampa tänd.

ECM-6440 Omställningsventil kamaxel, för hög signal.

Vilkor: Om motorstyrenheten registrerar ett fel på signalledningen till omställningsventil kamaxel sätts felkod ECM-6440.

Ersättningsvärde: Avstängning av den variabla kamaxeln.
Kamaxeln stannar kvar i maxprestanda läget.

Felorsak: För hög signal
Signalledningen kortsluten till spänning.
Defekt omställningsventil.

För låg signal: Signalledningen kortsluten till jord.
Spänningsmatningsledningen kortsluten till jord.
Defekt omställningsventil.

Signal saknas: Kontaktresistans.
Avbrott på signalledningen.
Avbrott på spänningsmatningsledningen.
Defekt omställningsventil kamaxel.

Felsymptom: miljölampa tänd, ojämn tomgång.

ECM-644A Omställningsventil kamaxel, långsam reglering/felaktig signal.

Villkor: Om kamaxelns position inte benfinersig i rätt position, direkt efter start registrerar motorstyrenheten detta som ett fel och felkod ECM-644A sätts i motorstyrenheten. Om kamaxelngivarens flanker inte överensstämmer i förhållande till impulsgivaren registrerar motorstyrenheten detta som ett fel och ECM-644A sätts i motorstyrenheten. Om kamaxeln inte vrider sig tillräckligt snabbt vid utstyrning registrerar motorstyrenheten detta som ett fel och ECM-644A sätts i motorstyrenhet.

Ersättningsvärde: Den variabla kamaxeln stängs av.

Felorsak:felaktigt läge
Kamrem kuggat över.
Defekt omställningsventil.
Mekaniskt fel i VVT-enheten.
Defekt kamaxelgivare.

För långsam reglering: Lågt oljetryck.
Dålig kvalité på oljan.
Defekt omställningsventil.
Mekaniskt fel i VVT-enheten.

Felsymptom: Försämrad prestanda.

ECM-6800 Turboreglerventil för hög signal.

Villkor: Är turboreglerventilens krets kortsluten till jord/spänning eller om det är avbrott i kretsen tolkar styrenheten detta som ett fel och ECM-6800 sätts.

Ersättnigsvärde: inget

Felorsak: för hög signal
Signalledningen kortsluten till spänning.
Defekt turboreglerventil.

För låg signal: Signalledningen kortsluten till jord.

Signalsaknas:
Avbrott på signalledningen.
Avbrott på spänningsledningen.
Defekt turboreglerventil.

Felsymptom: Miljölampa tänd.

För mig så tyder detta på att signalledningen eller spänningsledningen är kortsluten till jord då det är för låg signal på dom flesta. Sätt i en ny säkring och börja med att rycka ur allihopa kontaktstyckena till dessa och se ifall säkringen håller. Förmodligen så skulle jag tro att felet ligger någonstans i kretsen till VVT då kablarna lätt kan skavas mot toppen, så du får av med plast kåpan och inspektera kablarna noga som går till VVT-enheten :D
#1110543
Stort tack :)

Betyder det alltså att EVAPen, omställningsventilen och också turboreglerventilen matas via emission säkringen ?

Hade dän hela vvt´n å provade å direktmata den från batteriet å då klickade den iaf ;)
#1110981
Vad jag vet så är den till för att värma upp vevhusgaserna och ta bort fukten eller något sådant så att det inte ska klegga igen när vevhusgaserna träffar den kallare luften i friskluft röret. Ja det går att köra utan ett tag tills den blir tät men risken finns då även att vevhusventilationen blir tät längre in i slangarna.

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]

plastic restorer eller ommålning

som Kalle skrev, tvätta rent, och om du har t[…]