Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
Ok, tack Daydreamer, ska kolla vid tillfälle om den sitter kvar, tyckte mig se när jag tidigare lyckades dra ut JVC:n som sitter nu att det fanns ett par kontakter som inte var klippta, såg ut som DIN-standard. Den ena bör gå till effektförstärkaren som sitter kvar, den andra till surroundboxen då kanske.
Ska kolla i helgen och återkommer. Tack.

Mike
Användarvisningsbild
av DayDreamer
mikethebik skrev:Ok, tack Daydreamer, ska kolla vid tillfälle om den sitter kvar, tyckte mig se när jag tidigare lyckades dra ut JVC:n som sitter nu att det fanns ett par kontakter som inte var klippta, såg ut som DIN-standard. Den ena bör gå till effektförstärkaren som sitter kvar, den andra till surroundboxen då kanske.
Ska kolla i helgen och återkommer. Tack.

Mike
Ja det ska finnas totalt två din-kontakter den ena till surroundboxen den andra till förstärkaren och har man cd-växlare som tillval så har man ytligare en din-kontakt. :)
Användarvisningsbild
av mikethebik
Liten update då, fick tag på en SC901 med kod på E-bay som ser väldigt fin ut, håller på att skarva klippta kablar med kontaktdon som jag tagit från skroten, stämmer dock inte exakt med färgerna på kablarna mellan min C70 och de V- och S70 jag plockat från. När jag skarvat så har jag på det stora kontaktstycket i C70:n en blå/svart, en blå/vit och en svart "över", alltså 3 kablar, kablaget från skroten har 4 kablar, grå, röd/vit, gul/vit och gul/grå "över", någon som har koll, DayDreamer kanske?
Lilla kontakstycket på C70 har bara en kabel, en tunn gul/svart.
Har också bekymmer med att få bort högtalargallret över centerhögtalaren för att kunna ta bort överdelen av brädan, vågar inte ta i mer då gallret verkar sitta som f-n, vet att DayDreamer pillat med detta och nog har svaret :D
För övrigt verkar allt sitta kvar, surroundboxen på tunneln och övrigt kablage. Dock funderar jag över om anslutningen till centerhögtalaren är den gröna anslutningen på 901, har inte hittat något kontaktstycke (än) bakom brädan till den anslutningen.

Mike
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har inte en aning men jag kan kolla i min bil hur det ser ut :) Blå/vit är förmodligen remote dvs den som startar slutsteget alternativt gör så att el-antennen åker upp respektive ner. Japp det ska bara vara en gul/svart kabel på det lilla kontaktstycket (B)

Ja det där högtalaregallret är man att livrädd för att ta bort det är bara att bryta det rakt uppåt, men jag fegade ur så jag plockade bort hela brädan och var precis så jag kom åt kontaktstycket på undersidan av centerhögtalaren och fick bort allt, sen vände jag allt upp och ner och tog en mejsel och tryckte på hakarna som håller fast gallret samtidigt som jag bröt i det och då släppte det till slut :) Tänk på att brädan är skruvad med en skruv vid centerhögtalaren jag hade tur så att plastclipset som skruven satt i släppte så jag kunde få bort det hela.

Jag ska kolla ifall jag har någon bild på det :D

Ja det stämmer det är ett grönt kontaktstycke till centerhögtalaren :)
Användarvisningsbild
av mikethebik
Fick till slut bort gallret över centerhögtalaren, gallret sprack dock men gick att laga helt osynligt :D , passade på att försiktigt skära av en halv millimeter från låsklackarna på gallret så det blir lättare att demontera om det behövs senare.
Kablaget från centerhögtalaren går in i härvan som går till radion, kablarna från centern är blå/vit och blå/svart, dvs samma färger som är "över" i den klippta härvan. Betyder förmodligen att centerhögtalaren original sitter inkopplad i det stora kontaktstycket där det finns högtalarutgångar på stift 1,2,7 och 8, har inte testat att koppla in något på "random" än.
Kopplade nyss in en SC805 jag har för test och det funkar klockrent förutom att höger bas i dörren inte verkar funka, blir att kolla senare.
Singelkabeln i lilla kontaktstycket är styrning av volymen vid olika hastighet.
Skall ägna mig åt familjen en stund och senare ikväll ska jag koppla in min nyinköpta SC901.

Mike
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nja vad jag vet så ska kablarna gå direkt från centerhögtalaren till radions gröna kontakt stycke. Centerhögtalaren drivs av radions lilla inbyggda förstärkare på 1X25 watt som man plockar ut på den gröna kontakten och inget annat.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Hm, mysko då min centerhögtalares kablar går in i härvan och verkar ha suttit i stora kontakten, dvs om inte mongot som klippt också klippte bort den gröna kontakten ?:-/
Hur som helst, kopplade nyss in min SC901 och det funkar klockrent förutom centern då som för tillfället saknar anslutning, och den tidigare nämnda basen i passagerardörren, misstänker kabelfel i dörren eftersom allt annat funkar.

Mike
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja då har han klippt bort den gröna kontakten :)
Användarvisningsbild
av mikethebik
Ska kolla med min lokala Volvohandlare i morrn om kontakten finns som reservdel. Hittade nyss felet med dörr-basen, tog bort dörrsidan och upptäckte att kontakten till basen inte satt i... Kopplade ihop och nu funkar också den. Små steg i taget men snart ska det väl vara funktion på allt, har dock inte ännu provat om CD-växlaren funkar, det får bli en annan dag.

Mike
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]