Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HGT
Tjena!

Säkring 11B/5 är kopplad till EVAP-ventil, främre och bakre lambdasond, magnetventil sekundärluftsystem, kanisterventil, turboreglerventil, luftpumprelä, A/C-relä och vevhusventilationens PTC-element. En trasig säkring kan ge felkod EFI-153, EFI-212, EFI-225, EFI-242, EFI-445, EFI-447, EFI-521, EFI-522, EFI-541 och EFI-616 eller någon kombination av dessa.

Denna säkringen sitter i huvudsäkringsboxen. Ingen säkring bredvid denna har gått utan bara på plats 11B/5

Denna säkringen går hela tiden för mig, med resultat att motorelektronik lampan lyser. Om jag inte är helt ute och cyklar så ligger det ström på dessa hela tiden, och så fort jag stoppar ner en ny säkring så går den sönder. Kopplar jag bort batteriet och sedan sätter i säkringen så är den hel, tills bilen startas.

Någon som har en idé?

Uppskattar hjälp och idéer:)
av Henke3
11B5 får sin spänning från huvudrelät till bränslesystemet, detta innebär att så fort du stänger av tändningen så skall säkringen vara spänningsfri. Du skall alltså inte behöva koppla bort batterikabeln för att byta denna säkring.
För att felsöka varför säkringen går får du koppla ur en komponent i taget av de som du räknade upp och prova med ny säkring varje gång.
av HGT
Hej, tack för svaren!

Ptc elementet är alltså om jag har fattat det rätt en nippel som sitter på friskluftslangen till turbon? som kommer från vevhusventilationen? Är detta ett "känt" fel?
av HGT
Skall börja titta på det snarast, men om jag säg för enkelhetens skull hittar felet på mgventilen, vad bör jag göra då? byta mgventil? kolla efter kabelbrott?

Mvh
av Kurtoua
Hej
Ett kabelbrott orsakar inte att en säkring går men en kortslutning (för hög belastning) gör det. Koppla ur enhet för enhet för att se när säkringen håller då har du hittat felande enhet.
Mvh Kurtoua
av Mrf011
Hej jag har samma problem nämligen att nämnda säkring går. På min V70 Classic -00 alltså med elektroniskt gasspjäll. Hittar inget ptc element eller luftpump. Men har testat att koppla ur EVAP och lamda och även AC kompressor. Men säkringer går fortfarande.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]