Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Leopold skrev:
snepo skrev:
Leopold skrev:Nej det finns ingen som helst rim och reson i serviceprogrammet för min del längre... när en helt vanlig enkel underhållsservice kostar ca 1/7 av bilens värde blir det bara löjligt. Antingen hittar jag en verkstad med vettigare priser eller så får jag helt enkelt byta dessa standardgrejer själv någon lämplig helg.
Du kan säkert hitta billigare service. Finns bra verkstäder med bra priser. Om du nu absolut inte måste göra det på volvo. Min mor servade sin bil för 8500 inkl kamremsbyte,ej volvo. Volvo ville ha 11000 ca. Du får ju stämpel och allt inskrivet som är bytt på service. De du inte får är om det finns uppdateringar till bilen,om du inte gör det på volvo
Jo det lutar åt det, tack för tipset. Spanade just runt litet och man kan lätt komma ner åtskilliga tusenlappar om man inte känner man har tid själv och hellre lämnar bort det. Det går ju att göra "basservicen" på Volvo och få dessa uppdateringar av mjukvara, oljebyte/filter och alla de sk "kontroller" de gör typ att det finns luft i däcken och bromsbelägg kvar... sedan får någon vettigare verkstad göra själva jobbet som tydligen krävs tex detta med kamrem. Avskyr när man försöker ta premiumpriser för snabba enkla jobb som en bra bilmekaniker (och till och med rena amatörer) ordnar på en halvtimma eller tre... inte Maserati vi snackar om här precis.
Du behöver nog inte uppdateringarna heller. Vet några med volvo,som aldrig servar på volvo. De har inga problem med sina bilar. Uppdateringar på bilar som börjar bli några år,är kanske inte så viktiga längre
av berrabus
Auktoriserad Volvoverkstad i Gbg, kamremsbyte 3500:- och basservice 2200:-.
Gäller iof 2.4d. Vet inte hur mkt jobb det skiljer på kamremsjobbet.

Tillkommer luftfilter och tändstift i ditt fall.
av Leopold
berrabus skrev:Auktoriserad Volvoverkstad i Gbg, kamremsbyte 3500:- och basservice 2200:-.
Gäller iof 2.4d. Vet inte hur mkt jobb det skiljer på kamremsjobbet.

Tillkommer luftfilter och tändstift i ditt fall.
Kring den nivån börjar det låta som klart rimligt! Ska verkligen kolla runt litet mer lokalt. Tack för att jag fick litet livsgnista tillbaka... :D
__
Ska sägas att jag även vill få bytt oljan i min automatväxellåda i samma veva med spolning osv... det känns som att det är lagom dags för det (AWTF-80 SC). Inte heller något jag känner att jag har tid med och där går drygt 3k spänn till. Volvo-verkstaden jag frågade ville alltså ha summa 14.500 för hela kalaset och där var måttet definitivt rågat för min del... därav denna desperata tråd.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jahaja
En 10 år gammal bil känns helt onödigt att serva hos "Volvo". Min V40 -13 med 10k mil fick besöka en mindre verkstad, jag är helnöjd med både pris och utfört arbete.
Användarvisningsbild
av snepo
Jahaja skrev:En 10 år gammal bil känns helt onödigt att serva hos "Volvo". Min V40 -13 med 10k mil fick besöka en mindre verkstad, jag är helnöjd med både pris och utfört arbete.
Håller med till 100 %
av Leopold
Jahaja skrev:En 10 år gammal bil känns helt onödigt att serva hos "Volvo". Min V40 -13 med 10k mil fick besöka en mindre verkstad, jag är helnöjd med både pris och utfört arbete.
Jo man kommer till en gräns någonstans där ytterligare "finstämplar" i serviceboken inte betyder så mycket längre. Nog för att även mindre verkstäder kan stämpla så det duger i många fall. Själv övertog jag allt serviceansvar för min bmw e39 anno 1997 kring 2010, fortsatt en helt fantastisk bil trots avsaknad av stämplar därefter i serviceboken men service är noggrant gjort för egen maskin. Inga kamremsbyten på den kan jag lova... :D
Användarvisningsbild
av snepo
Leopold skrev:
Jo man kommer till en gräns någonstans där ytterligare "finstämplar" i serviceboken inte betyder så mycket längre. Nog för att även mindre verkstäder kan stämpla så det duger i många fall. Själv övertog jag allt serviceansvar för min bmw e39 anno 1997 kring 2010, fortsatt en helt fantastisk bil trots avsaknad av stämplar därefter i serviceboken men service är noggrant gjort för egen maskin. Inga kamremsbyten på den kan jag lova... :D
Så gör jag också. Senaste bilbytet fick jag då veta,fast jag skrev i servicehäftet allt jag gjort. Att det var inget värt. Bara auktoriserade verkstäder som duger för bilfirmor. Visst men kan jag göra nåt själv,gör jag det. Garantier fanns ju heller inte kvar. Lite överdrivet med dessa stämplar,tycker jag
av Leopold
snepo skrev:
Leopold skrev:
Så gör jag också. Senaste bilbytet fick jag då veta,fast jag skrev i servicehäftet allt jag gjort. Att det var inget värt. Bara auktoriserade verkstäder som duger för bilfirmor. Visst men kan jag göra nåt själv,gör jag det. Garantier fanns ju heller inte kvar. Lite överdrivet med dessa stämplar,tycker jag
Ja visst är det så. Vet inte om man kanske rent av kan hitta några tumregler för där skicket på bilen som bedömt av en kompetent person tex en själv överskuggar ev servicestämplar. På min BMW så kände jag att gränsen låg någonstans vid 70k marknadsvärde, under detta så kände jag inte det var lönt alls att jaga stämplar. Mer att jag redan visste jag ville behålla bilen, bevara egenskaperna för min egen skull. Idag, vad kan den vara värd om man skulle sälja den? Tror max 15 tusen. För mig är den värd så väldigt mycket mer och därför behåller jag den! Kostat på den nya dämpare, oj vilket lyft på en redan underbar kärra!

Men... tyvärr litet off topic nu snackar vi Volvo S80 anno 2007... en väldigt annorlunda bil måste jag säga. Varken bättre eller sämre totalt sett, olika saker är bra/sämre.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det som ni kan tänka på, är att mekonomen, meca och andra andra klassens aktörer ofta hjälper dej spara in pengar på att skifta mindre mängd delar, eftersom de i övrigt inte sällan är dyrast av alla.
Som icke verkligt exempel, ber du om ett kamremsbyte och en service på din bil, får du just det. Sen, 2000 mil senare pajar multiremspännaren och drivremmen hamnar i kamremstransmissionen, eftersom den byts vid kamremsbyte, vilket de inte vet.
Nu är exemplet bara ett påhittat sådant, men det är just vad man får om man väljer att inte betala volvo-åf.

Man får passa på dom och det slipper du med åf.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Lokala Volvohandlarn här lämnar ju 10% rabatt om man betalar med Volvokortet, ibland är de billigare än t.ex mekonomen & liknande bmen det beror på vad man har för motor, men kolla på lasingoo.se där kan du få fram pris för service på många andra olika verkstäder i närheten, möjligt att spara en slant på det.
Elpriset

Så här ser en "riktigt" 15kW […]

Polestar optimering v60 b4 diesel

Någon som har gjort en optimering och vill[…]

Japp ECM ligger nere från det att man st&a[…]

Jag rengjorde givaren eller iallafall gallerspring[…]