Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en v70 -97 för nån månad sen. Lämna in den på en bilfirma där dom bytte torkfilter och en slang + påfyllning såklart. Ac'n har kylt klockrent tills idag, kompressorn slår till i 1-2 sekunder, slår av 1-2 sekunder and repeat. Innan jag lämna in den så var det dåligt med gas i systemet och då gick kompressorn i 5 sekunders intervaller iaf(som det brukar med låg nivå).

Någon som har någon idé? ?:-/

Edit: Sammanfattning, kompressorn skar ihop och man hittade inte läckan. Troligen förångaren som sagt upp sig = bilens värde att reparera. Lösningen fick bli en kortare rem och gå förbi kompressorn då lagret på remhjulet skar. Så det får bli att ställa takluckan på lut, fälla ner fönsterna, på med solbrillorna, svettas och sedan njuta av sommaren 2017!
Senast redigerad av 2 Saibot, redigerad totalt 0 gång.
Lucif3r skrev:Möjligt att spelet är för stort på magnetkopplingen.
Fundera lite på det med. Vad jag fattar det som så måste man riva ner kompressorn för att ta bort någon bricka för att få rätt mått. Så jävla surt när man precis fyllt på.

Konstigt dock att kompressorn verkar snurra felfritt när den väl går, fattar inte varför systemet slutar ge magnetkopplingen ström.
När magnetkopplingen väl är dragen så ska den inte släppa förrns systemet begär avstängning av kompressorn, jag skulle nog börja med att kolla givarna alternativt kolla så att det finns gas kvar i systemet. Du har ju fyllt på men det garanterar ju inte att det fortfarande är tillräckligt med gas kvar i systemet. Jag skulle nog åka tillbaka till firman som gjorde fyllningen och be dom kolla hur mycket gas som är kvar i systemet.
Låter dessvärre som gasbrist, igen. Kanske missade verkstan en läcka.

Har du möjlighet så mät spänningen till magnetkopplingen med AC:n på full kyla, full fläkt och gärna i "sommarvärme". Är kopplingen fortfarande bara aktiv ett par sekunder så är det troligt att lågtryckspressostaten bryter.
Glappet på kopplingen är så pass brett att ett kreditkort kommer i mellan.(har inga bladmått) Är det för stort glapp? Idag när jag testa ac'n så klicka bara kompressorn till en gång och sen va den stendöd. Så känns nästa som gasen som ni säger, fan vad surt när man slängde ut 2 lakan för kyla i 2-3 veckor. :???:
DayDreamer skrev:Ja ett kreditkort ska gå i mellan, för mig att spelet är 0,5-0,3 mm om jag minns rätt min hamna på 0,1 mm :lol: och det funkade det med :)
Så att ett kreditkort går i mellan är helt ok? Vill bara va tydlig/säker så att jag kan utesluta kompressorn helt. :roll:
Nej.
Om magneten har för stort glapp, så tar den inte tag alls, främst vid varm motor, pga lägre generatorspänning
Slutar funka efter ett tag alltså.
Stort spel påvekar alltså överhuvudtaget inte hur ofta den slår till och från.

Det är också mycket osäkert att dra slutsatser om gasmängd baserat på till/frånslag.
ECC kör inte pumpen mer än nödvändigt för bränsleekonomi.
Sen är heller inte pumpen, evaporator, kondensor, tempgivare och annat tiptop efter 20 år, även om det kanske fungerar bra.
Kan vara en tryckbrytare eller tempgivare som inte är 100%, . Även ECCenheten kan ha lite ålderskrämpor.
Sakerna beter sig inte som när den var ny.

Min erfarenhet är att man inte ska pilla för mycket på det som är gammalt och fungerar hyffsat.
Det blir snabbt dyrt. Shimsa förebyggande möjligen. Det är service.

Sätt max kyla, och känn. Kyler den? =ok. Tuta och kör.
Kyler inte, när den borde = kass.
Då kan man börja felsöka.

Med under 10' kan det vara svårt att avgöra om det kyler som det ska.
Nån plusgrad eller kallare, så startar den inte alls, ens på max kyla. Det ska den inte.
Bör vara sommarvärme.

Magneten bör ha mellan 0,3 och 0,7mm.
>1mm så kan det börja krångla med varm motor, i bilkö, tex.
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]