Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev:
joel80 skrev:Alltså.. Jag köpte min D5 TE för 490k 450k efter sipermiljöbilspremien som då var på 40k även för hybrider.. Nu på 20k)med rejält mot utrustning. (kolla min bilvård för detaljer) Att nybilspriset på den där skulle ligga på närmre 600k är båg!
Sen har du 20k tillbaka från staten om du köper ny, det har du inte på begagnad.

Testa att bygga en ny D5 TE.. Räkna på ca 10% rabatt. Det kan man få om man tar offerter från lite olika handlare och står på sig. Sen ytterligare 20k rabatt..
Landade på 468´ med 10% och miljöpremien... Kan dessvärre inte ladda en TE hemma som det är nu, så det känns lite overkill att ha något som inte går att nyttja fullt ut.

http://www.clickredirect.com/mailimg/vo ... 77fbac.pdf
Hur bor du? Parkerar på gata? Ja då är det än så länge lite svårt att ladda.. :/
Kanske om du kunde ladda dagtid på jobbet eller nått? :D

Kollade din spec... Drag köpte jag i efterhand, och inte delbart. Betalade knappt 7k för det.. Jag tog inte heller andra fälgar. Man pajar räckvidd med större. ;) Annars är det rätt lika.. Du borde provköra en TE. Det är väldigt trevligt... så får du fixa laddplats sen. ;)

Jag kör ca 240mil/månad, sparar över 1000kr/månad i soppa på dom mil jag kan köra på el. Då har jag oftast ca 4st resor per månad som är minst 16 mil enkel resa. Totalt kör jag ändå nästan hälften av mina mil på el.
Jag känner mig lite omyndigförklarad av min bil. Varför kan man inte få välja själv när DPF-regenereringen går igång?!

Förra helgen körde jag 40 mil motorväg (20 mil tur och retur). Ingen regenerering. Sen har jag en vanlig jobbvecka dvs 3,5 km till jobbet enkel. Regenereringen går igång varje dag precis när jag kommer till jobbet, eller kommer hem, dvs precis när motorn når arbetstemp.

Känns rätt ovärt att behöva åka några mil ut på landet och tillbaka bara för regenereringen. Om man hade kunnat starta den manuellt när man vet att man ska köra några mil så hade det varit mkt bättre.

Bara jag som har detta problem? :)
Kör man ingen längre sträcka där bilen får "göra klart" innan partikelvärdet i filtret blir för hög kommer man behöva åka till verkstan för att få igång regenereringen.
Jag har råkat ut för liknande som dig några gånger Jahaja, men då jag kör längre resor nån gång per vecka har det alltid löst sig då. Alltså att om det inte blivit tillräckligt renat vid kortresorna har det gått igång under nån av dom längre jag frekvent gör.
Användarvisningsbild
av snepo
Perra83 skrev:Ser ja att regenereringen är igång kör jag extra om det behövs.
Koppla in Vida och kör en regenerering.
En fråga,hur ser du att regenereringen är igång?
Användarvisningsbild
av snepo
snepo skrev:
Lite osäker på om jag har partikelfilter. S80 2,4d 2010
snepo skrev:
Kolla i menyn under DRIVe. Är inte S/S aktiv och det står "Motorsystem" som orsak då är det regenerering som är igång.
Plus att man lätt ser det på förbrukningen om man ligger i skapligt jämn hastighet. Den ökar markant. Från runt 0,6l/mil till 0,9l/mil för mig i motorvägsfart.
  • 1
  • 626
  • 627
  • 628
  • 629
  • 630
  • 1912
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12