Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av c7098
Lucif3r skrev:Ta bort fläkten så får du utrymme.
Så får det får nog bli. Hur fort brukar dom gegga igen, hela spjället byttes av förra ägaren för tre år sedan (dock till en vit modell), den borde väl hålla längre än så? Ingen lampa lyser, men den svajar lite på varvtalet nu och då, mellan 750-950, så jag tänkte ta och rensa lite innan det blir värre.
av jantt
Tog ikke blæseren af.

Havde bilen på lift.
Bilen op og så kunne jeg med lang forlænger nå de 4 bolte nedefra.
Tog de 2 følere på rør af og slange i den anden ende, så kunne jeg trække rør på spjældhus ud sammen med hus.
Kunne få spjældhus så langt ud at jeg kunne tage rør af og rense mens ledning stadig sidder på.

Men ja ellers blæseren af så skulle der være nok plads.

Virker stadig fint. Tomgang rolig nu. Ved ikke hvor lang tid holder.

Motorlampe lyser stadig med fejl P0013.
Tror måske BRS tuning kan være skyld i det.
Nu lyser lampe der siger mangler kølervæske, men der mangler ikke vand så tror defekt føler.
av jantt
Fandt fejl P0013 og lysende motorlampe.

Da jeg købte ny vvt ventil fra Volvo var der nyt stik og 2 nye ledninger.
Gik det hele igennem her til morgen.
Det ene stik havde ikke forbindelse.
Er rettet ny og fejllampe slukket og ingen felkoder.

Som vi siger her i Danmark så var det "en fejl 40" altså en fejl man selv var skyld i .
av Fritzell
Exakt vad gör man vid en renovering? Låter mycket med 3500 i mina öron men då måste väl ett helt nytt spjäll va väsentligt mycket dyrare?
Jag har en v70 27000mil med gult spjäll. Har förvisso aldrig haft några problem med spjället under min ägotid däremot har jag haft loss det en gång och rengjort och smörjt upp själva spjället, inte haft isär "växellådan"
av TobbeViktor
Det är väl hallgivare de monterar istället.
Själva rengöringen av spjället, handlar väl om att göra rent släpringar och kolborstar för att öka livslängden.
Men ett system med borstar kommer ju slitas oavsett.
av jantt
renoveret (bytes) spjældhus fra Volvo koster i Danmark ddk 4.826 incl. moms

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]