Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Koppla som sagt på batteriet igen med tändningen på, så skulle den smälla så sitter det ingen där. Annars är det bara 2 färgkodade 2pols kontakter samt ett kontaktstycke till rattknapparna.
Stötdämparen sitter med två bult. Om du släpper på de lite så kan du trycka in, ut stötdämparen detta kan hjälpa. Va den tex intryckt när du skruvade ner sen tryckte du inte in dämpare när du skruvade fast allt. Så står den fel. Prova att släppa och justera åt något av hållen.
ThunderAce skrev:eftersom han skriver inlägget där P2or behandlas så är det splines på de, men helt rätt på P3orna är det sexkantshål
Nä, jag såg det handlade om P2:or. Fick för mig de hade samma som P3:orna med splinesfria rattar.

Angående airbagen så är det väl inget större jox. En bra tumregel som jag tror rekommenderas i VIDA är att när man vrider på tändningen efter batteriet varit borttaget så gör man det "bakom" ratten, mot hastighetsmätaren till. Då hamnar man inte i vägen om rattkudden exploderar. Frågan är väl bara vad som istället händer om SIPS-kudden löser ut... Kanske under rattkolonnen är bäst?
Okej det verkar väl inte vara så illa som jag tänkte mig å fixa det :)
Jag har bokat in tid nu för hjulinställning så vi får se efter det.
Men kanske kan vara bra att prova göra det ändå så jag lär mig :)
Användarvisningsbild
av Erik Å
LeeBlokker skrev: ons 07 sep 2016, 13:36 ..Bytte länkarm för en vecka sedan ungefär, och sedan dess har bilen gått lite snett när jag har ratten rak.
Får ha ratten lite åt höger när jag åker för att bilen ska åka rakt. ..
Den nya länkarmen skiljer i längd någon tiondels millimeter jämfört med den gamla och det gör att toe-inställningen ändras på den sidan. Därför behöver du justera något halvt varv (eller mindre) på styrleden tills ratten står rakt igen.
Lämpligt att mäta upp toe också så att den är rätt på båda sidor annars nöts däcken snett.
Toe bör kollas med några års mellanrum även om man inte rör något, gummibussningarna i länkarmarna sätter sig..

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?