Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LeeBlokker
Känns som att jag snart borde starta ett eget forum för alla mina frågor...
Bytte länkarm för en vecka sedan ungefär, och sedan dess har bilen gått lite snett när jag har ratten rak.
Får ha ratten lite åt höger när jag åker för att bilen ska åka rakt.
Tror inte jag kom åt att skruva något på styrleden eller något, och bytte armen på höger sida.
Vad kan det vara ? Är inget stort problem men är irriterande som fan...
Hoppades på att slippa...
Men bilen drar inget åt något håll när jag släpper ratten, den bara ställer sig snett och bilen åker rakt, verkar inte heller som att det blir snedslitet på däcken/däcket.
Koppla av batteriet, vänta 10min, skruva bort airbag, lossa ratt och vrid den till rak och montera tillbaka, sätt tillbaka airbag, sätt nyckeln i tändningsläge 2, koppla på batteriet.
anledningen att den står snett nu är att vid nån tillfälle gjordes en hjulinställning med dålig upphängning där man ställde
ratten rakt vid det jobbet och när du nu byter till fräscha delar så står den fel

man kan göra det som "2ägaren" föreslår men beroende på hur snett den står så kan den stå snett åt andra hållet då
splines mellan ratten och rattaxeln är inte så finfördelade som man tror, men klart värt att prova innan
man lämnar in för vidare åtgärd
Okej jag vet inte om jag vågar mig på airbagen riktigt än, el och bildelar är ingen större fara å byta, är lite mer osäker på airbag då jag aldrig har hållt på med en.
Och gillar inte saker som knäcker nacken/näsbenet på mig om jag gör fel. (Känns lite som att kittla Mike Tyson under foten när jag inte känner han)...
ThunderAce: Ja det låter troligt, men då kollar jag upp på verkstad först vad dom vill ha :)

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?