Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
SubMarine skrev:
Knatch skrev:Liten uppdatering!
Idag hörde jag ett konstigt gnisslande som följer hjulrotationen höger fram, tanken slog mig att centrumbulten släppt och jag hade rätt. Nu är det 4e gången den släpper under loppet av 1 år.
Därför har jag bestämt att byta båda centrumbultarna, fetta in drivaxlarna ordentligt med nåt riktig tjockt fett och prova.
Nu blir det lite mer hijack här...

Har samma problem som du att centrumskruvarna släpper vilket gör att det klickar i navet (V70 -99). Jag får det inte att sitta trots ny skruvar, dragna med korrekt moment. Har även provat XC90-skruvarna som har en gummigrej som mot drivaxeln men de lossar också. Tips!?
Ta loss drivaxeln från navet, fetta in splinsen med tjockt bra fett och kör med nya bultar. Dra åt hårt
av Fritzell
En liten uppdate på min motorkuddesbyte, bytte som sagt de bägge hydrauliska kuddarna gått 27000mil) Momentstagen bytta sen tidigare, kudden vid vevaxelremskivan var sådär skick men absolut duglig.
Kontentan är att det blev ingen markant skillnad.
Den främre kudden var i bra skick men den bakre var ganska rejält komprimerad och plåt låg nästan mot plåt så den har slutat knacka nu nör man kör över gupp.
Jag har dock fortfarande kvar ett knäppande smäll som kommer ibland när man står still och ska köra iväg men jag kom på att det är ju inne i diffen det är glapp. Inre drivknutarna kändes bra, max någon millimeter spel.

Jag hade ena hjulet i luften och det andra på mark, växel i och roterade hjulet. Då är ju piniondrevet låst samt drevet från hjulet som var på mark. Det upplyfta hjulet kunde jag då rotera kanske 30-40 grader fram och tillbaka innan det tog stopp. Det kan ju bara betyda att det är et rät stort spel i differentialen eller är jag helt ute o cyklar? Om både axeln från växellådan "planeten" samt det andre drevet från andra drivaxeln är låst borde det bara vart ett väldigt lite spel i en låda i perfekt skick.

Nu får det iallafall va bra på et tag på mitt oljudsjagande. Har nog nu bytt nästan hela framvagnen..
av MickeM
Fritzell skrev:En liten uppdate på min motorkuddesbyte, bytte som sagt de bägge hydrauliska kuddarna gått 27000mil) Momentstagen bytta sen tidigare, kudden vid vevaxelremskivan var sådär skick men absolut duglig.
Kontentan är att det blev ingen markant skillnad.
Den främre kudden var i bra skick men den bakre var ganska rejält komprimerad och plåt låg nästan mot plåt så den har slutat knacka nu nör man kör över gupp.
Jag har dock fortfarande kvar ett knäppande smäll som kommer ibland när man står still och ska köra iväg men jag kom på att det är ju inne i diffen det är glapp. Inre drivknutarna kändes bra, max någon millimeter spel.

Jag hade ena hjulet i luften och det andra på mark, växel i och roterade hjulet. Då är ju piniondrevet låst samt drevet från hjulet som var på mark. Det upplyfta hjulet kunde jag då rotera kanske 30-40 grader fram och tillbaka innan det tog stopp. Det kan ju bara betyda att det är et rät stort spel i differentialen eller är jag helt ute o cyklar? Om både axeln från växellådan "planeten" samt det andre drevet från andra drivaxeln är låst borde det bara vart ett väldigt lite spel i en låda i perfekt skick.

Nu får det iallafall va bra på et tag på mitt oljudsjagande. Har nog nu bytt nästan hela framvagnen..
Låter som normalt transmisionsglapp.
Du har ett glapp i diffen, själva växellådan, och tom dubbelmassesvänghjulet har ett litet glapp.
Tillsammans ger de ungefär det du beskriver.
av SubMarine
Knatch skrev: Ta loss drivaxeln från navet, fetta in splinsen med tjockt bra fett och kör med nya bultar. Dra åt hårt
Tips på bra fett? Funkar silikonfett?
av Fritzell
Ok låter rimligt särskilt med tanke på miltalet.
På min Renault Clio som gått 10.000mil är det dock typ inget glapp alls. Men den har säkert enkelmassesvänghjul och miltalet har nog rätt stor betydelse också. Växellådsoljan är bytt en gång under min ägo.
av Knatch
SubMarine skrev:
Knatch skrev: Ta loss drivaxeln från navet, fetta in splinsen med tjockt bra fett och kör med nya bultar. Dra åt hårt
Tips på bra fett? Funkar silikonfett?
Ingen aning faktiskt
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]