Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Seafront
#110758
Har fabriksmonterad Bi-Xenon på min bil. Det är alltså xenon på halvljuset och den fungerar även som extra hjälp för helljuset. Själva helljuset har en vanlig halogenlampa.

Nu ska jag beställa ett xenonkit för helljuset. Vill naturligtvis ha samma färgtemp som på den befintliga Bi-Xenon lampan. Någon som vet vilken färgtemp som monterades på fabriken, 4300K eller 6000K?
Användarvisningsbild
av Lilja
#110762
Jag är lite intresserad av det också faktiskt men då skulle det vara volvo orginal, prisförslag?

Har dock lite dåliga erfarenheter av volvos halvljus xenon, hoppas helljusen är bättre :P Man får en väldigt konstig ljusbild, den lyser upp perfekt typ ett par meter framför bilen men sen är det helt svart. Känns som man kör in i en svart vägg hela tiden.
av Seafront
#110773
Tror att jag måste plocka ur den befintliga Bi-Xenon lampan och kontrollera K-värdet. För ett par år sedan fanns det något i EU-byråkratin som föreskrev eller rekommenderade biltillverkarna att montera 4300K lampor… Volvo är ju ganska snabba på att följa EU:s riktlinjer.

Det kanske inte är helt fel att ha 4300K i Bi-Xenonen och 6000K i helljuset?

Har bara titta hos Xenonkungen. Är bara intresserad av kvalitetsprodukter så deras Premium HID verkar vara lösningen till min bil med fabriksmonterad Bi-Xenon. Ganska dyr men kitet innehåller lampor från Philips och drivdon från Matsushita (Panasonic).

Lilja! Är du säker på att Volvo har egna Xenon till helljuset? Jag tror att de bara säljer Bi-Xenon.
av kentk
#110780
Lite intressant är ju oxå att ju LÄGRE Kelvin desto bättre ljus...
Användarvisningsbild
av ER
#110781
Original är 4200-4300K då det är vad som stipuleras i nåt direktiv från EU, har dock bytt ut mina till 6000K för jag saknade det blåvita och trevliga ljuset jag hade med konverteringen tidigare som var just 6000K ljustemp.

Ang färgval skulle jag säga tvärt om mot tidigare inlägg, dvs 6000K på halvljuset för lite trevlig blåvit effekt men inte 100% ljusutbyte och 4300-5000K på helljuset för maximal effekt i dom små pottorna.
Förvänta er dock inget jättelyft med xenon i helljuset jmfr riktiga extraljus som klarar av att lysa upp ordentligt och med bredd värd namnet, se det mer som ett komplement för motorvägs/upplyst stadstrafikkörning och när man högst tillfälligt skall ut i mörkret korta stunder och inget man nöjer sig med för mörk landsväg längre stunder för det är helljuspottorna för små för att klara av.
Testade ett par H9-xenon lampor jag fick låna ihop med mina gammla ballaster från gammla konverteringen i mina helljus och jag märkte klart hur mycket bättre ljusbilden blev när jag aktiverade och avaktiverade extraljusen men knappen i panelen trotts original Bi-xenonlampor modell 05-, då hade jag "bara" 100W halogenlampor i dom och nu med 45W xenon navigatorerna ser jag det som fullständigt meningslöst att ha xenon i helljuset och man mister ju även ljustutan pga lampans seghet innan den blir varm.

Skulle helt klart satsat på Power 45W med 5000K som kostar allt mellan 1900 och 3000kr beroende på leverantör ist för den 4000kr dyra Premiumsatsen och få 30-40% mer ljus på köpet då den finns i 9005/HB3 sockel för 00-04 strålisar men tyvärr inte i H9 för 05- strålisar.
Fast inget slår riktiga extraljus typ Bosch Big Knick/Navigator/ Hella 3000FF/Luminator om det så sitter halogenlampor i dom och det blir billigare också, speciellt jmfr den onödigt dyra premiumsatsen för 4000kr.

Det upplevda fenomenet är det som det skall vara med knivskarp brytning ljus/mörker för korrekt ljusbild med xenon, med konverteringen i gammla lamporna hade jag diffus bild med mjuk övergång mellan ljus/mörker i stil med halogenlamoornas ljusbild och pga detta var lamporna inställda för högt hur jag än gjorde och lyste upp allt i sin väg inte minst skyltar och man trodde det var skitbra ljus, rätt inställning på dessa skulle varit att ha första svaga ljuset på inställningslinjen för att inte blända mötande och då står lyset rakt ner i backen pga oskarp bryning ljus/mörker.
Det är först nu man fattat hur det skall vara inställt med konverteringssats för att inte blända mötande.
Användarvisningsbild
av greeeken
#110786
kentk skrev:Lite intressant är ju oxå att ju LÄGRE Kelvin desto bättre ljus...

Det stämmer inte till 100 %
Under 4300 får du sämre ljus.
Användarvisningsbild
av MartinS
#110789
Om det är ljus du är ute efter skall du inte välja 6000k, det misstaget har jag redan gjort. Jag bytte sedan till 5000k lampor och då började det bli bra ljusutbyte.

/Martin
Användarvisningsbild
av Mattias_F
#110792
OT:
Som jag fattat det så tiltas xeonen upp när man slår på helljuset samtidigt som h7 lampan i helljuset slås på. Detta tar dock lite tid och jag upplever att ljustutan är rätt kass. Gör jag fel eller är det fler som upplever samma sak :?:

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]