- fre 15 jun 2007, 07:37
#110781
Original är 4200-4300K då det är vad som stipuleras i nåt direktiv från EU, har dock bytt ut mina till 6000K för jag saknade det blåvita och trevliga ljuset jag hade med konverteringen tidigare som var just 6000K ljustemp.
Ang färgval skulle jag säga tvärt om mot tidigare inlägg, dvs 6000K på halvljuset för lite trevlig blåvit effekt men inte 100% ljusutbyte och 4300-5000K på helljuset för maximal effekt i dom små pottorna.
Förvänta er dock inget jättelyft med xenon i helljuset jmfr riktiga extraljus som klarar av att lysa upp ordentligt och med bredd värd namnet, se det mer som ett komplement för motorvägs/upplyst stadstrafikkörning och när man högst tillfälligt skall ut i mörkret korta stunder och inget man nöjer sig med för mörk landsväg längre stunder för det är helljuspottorna för små för att klara av.
Testade ett par H9-xenon lampor jag fick låna ihop med mina gammla ballaster från gammla konverteringen i mina helljus och jag märkte klart hur mycket bättre ljusbilden blev när jag aktiverade och avaktiverade extraljusen men knappen i panelen trotts original Bi-xenonlampor modell 05-, då hade jag "bara" 100W halogenlampor i dom och nu med 45W xenon navigatorerna ser jag det som fullständigt meningslöst att ha xenon i helljuset och man mister ju även ljustutan pga lampans seghet innan den blir varm.
Skulle helt klart satsat på Power 45W med 5000K som kostar allt mellan 1900 och 3000kr beroende på leverantör ist för den 4000kr dyra Premiumsatsen och få 30-40% mer ljus på köpet då den finns i 9005/HB3 sockel för 00-04 strålisar men tyvärr inte i H9 för 05- strålisar.
Fast inget slår riktiga extraljus typ Bosch Big Knick/Navigator/ Hella 3000FF/Luminator om det så sitter halogenlampor i dom och det blir billigare också, speciellt jmfr den onödigt dyra premiumsatsen för 4000kr.
Det upplevda fenomenet är det som det skall vara med knivskarp brytning ljus/mörker för korrekt ljusbild med xenon, med konverteringen i gammla lamporna hade jag diffus bild med mjuk övergång mellan ljus/mörker i stil med halogenlamoornas ljusbild och pga detta var lamporna inställda för högt hur jag än gjorde och lyste upp allt i sin väg inte minst skyltar och man trodde det var skitbra ljus, rätt inställning på dessa skulle varit att ha första svaga ljuset på inställningslinjen för att inte blända mötande och då står lyset rakt ner i backen pga oskarp bryning ljus/mörker.
Det är först nu man fattat hur det skall vara inställt med konverteringssats för att inte blända mötande.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..