PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Johan D
Hej.
Behöver hitta en generator till min 164, -70.
Efter en stöldskada fattas delar bla laddningsreläet osv.
Tänkte som en quickfix slänga i en kraftigare med allt inbyggt.

Någon som kan tipsa om vad kan kan ta? Antingen beg, alt nytt till vettigt pris.
Helt bolt on, men mindre ändringar får man väl göra så klart.

Taxam för tips.

mvh Johan
av Rådlös
Omkring 1980 kom "alla" generatorer med inbyggd regulator. Enklare inkoppling, bara två sladdar, en tjock matarledning och en tunn "kontrolledning". Så om du väljer en begagnad så har du det som ett riktmärke att hålla dig till. Väljer du en fabriksny, så finns det ju nya för strax under en tusenlapp. (Biltema) Generatorer har någon sorts "standardmått". Dom flesta passar om utrymmet vid motorblocket bara räcker till. Uteffekten ökar med längden på generatorn. Det vill säga: En generator på 55 ampere är kortare, inte smalare, än en på 100 ampere. Undantag från detta går säkert att leta upp, men är inte så jättevanligt. Känner man tveksamhet, så välj något annat som ser mera normalt ut.
Användarvisningsbild
av lennarte
B30 motorn har samma generatorfäste som B20. Alltså passar alla B20 generatorer oavsett om det är med inbyggt relä eller inte. Dock passar bara dessa generatorer, Volvo är nog ensamma om detta fäste. Ska man ha en modernare generator, får man ändra nedre fästpunkten. Inget omöjligt, men långt från "Bolt on". Biltema har ingen generator som passar utan att modifiera fästet. Söker du på bilmodell har dom endast batteri under elsystem. Söker du på 140, har dom startmotor också. Den är samma från -62 till typ så länge dom tillverkade rödblocken (-97?)

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]