Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gunnarh
När alla stigit ur bilen trycker jag på låsknappen på dörrhandtaget och bilen är låst... När jag strax därpå ställer mig vid bakluckan och trycker in upplåsningsknappen (försiktigt???) låser jag inte bara upp bakluckan utan samtidigt dörrarna. Detta gör, enligt min mening, att jag som trögrörlig pensionär tappar kontrollen över bilen i storstadstrafiken. Dessutom har jag ju låst bildörrarna en gång och har lätt att glömma att jag måste göra det en gång till innan jag lämnar bilen. Om denna andra låsning av bilen är till för att säkerställa att bakluckan är låst så vore det ju säkrare att alltid låsa bakluckan när den stängts, automatiskt? Är det bara en inställningsfråga?

I manualen står det på åtminstone ett par ställen att knappen för upplåsning av bakluckan ska intryckas försiktigt för upplåsning. Vad händer om man trycker lite hårdare? Trycker man sig rakt in i låset och fastnar, eller? Och vad händer om en "obehörig" gör samma sak? Måste jag instruera alla som kan tänkas öppna bakluckan att trycka försiktigt?

Det här är ju frågor som man kunde ställa till sin PST men svaren kommer ju tydligare fram till alla intresserade på det här viset - om någon vill svara förstås...
Senast redigerad av 1 gunnarh, redigerad totalt 0 gånger.
Nu har jag en 2012:a, men på min bil fungerar det så, att om jag trycker på knappen i luckan, så låses bilen upp (inklusive dörrarna). Om jag däremot trycker på knappen på fjärren så öppnas bara luckan, utan att dörrarna låses upp.
Efter det att luckan stängts igen är den dock fortfarande olåst, så jag måste i alla fall låsa bilen efter det att luckan varit öppen. Nu får man väl anta att bilen inte är i rörelse när detta sker, så det handlar knappast om att tappa kontrollen i trafiken. Men du syftar kanske på att du inte har koll på att dörrarna är låsta? Det jag då kan rekommendera är alltså att prova att öppna luckan med fjärren. Då bör bara luckan vara olåst, så ingen kan utan vidare öppna dörren när du står där bak. Stannar man på civiliserade ställen spelar det ju ingen roll om dörrarna är olåsta så länge man själv rotar i bakluckan, så då låser man när man väl är färdig med vad man nu ska göra.

Det går förstås att trycka hårdare på luckans knapp, men det är meningslöst, då den numera inte är ett mekaniskt handtag som öppnar luckan, utan bara fungerar som en tryckknapp som talar om för bilen att man vill öppna luckan. Själva öppnandet står sedan några motorer för.
av gunnarh
Tja, jag är väl ganska nöjd med sakernas tillstånd. Jag tycker bara att det vore bättre om jag slapp hålla reda på dörrarna när det är bakluckan jag hanterar. Ingen bil, BMW, Toyota, eller VW har haft en funktion liknande denna Hur är det med Volvo S80?? Jag förstår fullerväl att en lätt tryckning på bakluckeknappen räcker. Jag är bara lite "språk-känslig" och tycker att försiktigt antyder att man måste hålla tillbaka krafterna för att inte något oavsiktligt ska hända..

Skickat från min iPad med Tapatalk
av dissonans
Du kan ställa in i Sensus så att endast dörren/luckan du öppnar låses upp. Detta gör såklart även att endast förardörr låses när du öppnar förardörren (via keyless) och inte t ex .passagerardörren Jag störde mig på samma sak som du så jag har ändrat så att endast dörr jag öppnar låses upp. Vid upplåsning via fjärrdosan låses såklart fortfarande hela bilen upp.
av Schmoyoho
Angående handtaget så håller det, tror de flesta fattar att luckan är öppen när handtaget klickat (sen är du nog tyvärr i minoritet med att både ha läst och tolkat instruktionsboken). Det är värre med elmanövrerad baklucka vilket jag antar du inte har. Helt omöjligt att instruera folk att inte röra själva luckan utan bara använda knapparna, slutar alltid med att lucköppnaren blir ställd och börjar stänga den istället, också för hand. I värsta fall så går knappen sönder efter några år och den är varken jättedyr eller särskilt svår att byta, vill jag minnas.

Jag har en S80 förresten, dock utan keyless. Öppnar jag bakluckan från fjärren så låses bara den upp men den låses inte när jag stänger den, snäppet konstigare konfiguration än din baklucka.

Har du Volvo on call förresten? Om du också har appen på din telefon så kommer den att plinga till med meddelandet "Din bil är olåst" efter en sisådär 15-30 minuter? Och skulle det hända kan du ju låsa bilen från appen också.
Användarvisningsbild
av Perra83
Hur ska funktionen annars vara?

Jag kommer till bilen med en matkasse som jag vill ha i bagaget. Trycker på stora knappen på bakluckan och samtliga dörrar låses upp. Jag ställer in kassen och sambon hoppar in på passagerarsidan.
Inte vill jag låsa upp bagageluckan via keyless och sedan mickla upp nyckeln ur fickan så sambon kommer in i bilen :roll:

Samma vid låsning. Kommer hem och kliver ur. Öppnar bagaget och tar ut kassen. Stänger luckan och trycker på lilla knappen och samtliga dörrar låses och speglarna viker in sig. Väldigt smidigt.
av gunnarh
Bakluckan är eldriven, om det har någon betydelse för frågeställningen. VOC gör att jag blir påmind om jag glömmer låsa.

Jag är imponerad av intresset för frågeställningen. 300 "views" visar stort intresse! Kanske finns något att göra hos Volvocars som kan synas i framtida updates.

Skickat från min iPad med Tapatalk

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]