- tis 06 sep 2016, 11:30
När alla stigit ur bilen trycker jag på låsknappen på dörrhandtaget och bilen är låst... När jag strax därpå ställer mig vid bakluckan och trycker in upplåsningsknappen (försiktigt???) låser jag inte bara upp bakluckan utan samtidigt dörrarna. Detta gör, enligt min mening, att jag som trögrörlig pensionär tappar kontrollen över bilen i storstadstrafiken. Dessutom har jag ju låst bildörrarna en gång och har lätt att glömma att jag måste göra det en gång till innan jag lämnar bilen. Om denna andra låsning av bilen är till för att säkerställa att bakluckan är låst så vore det ju säkrare att alltid låsa bakluckan när den stängts, automatiskt? Är det bara en inställningsfråga?
I manualen står det på åtminstone ett par ställen att knappen för upplåsning av bakluckan ska intryckas försiktigt för upplåsning. Vad händer om man trycker lite hårdare? Trycker man sig rakt in i låset och fastnar, eller? Och vad händer om en "obehörig" gör samma sak? Måste jag instruera alla som kan tänkas öppna bakluckan att trycka försiktigt?
Det här är ju frågor som man kunde ställa till sin PST men svaren kommer ju tydligare fram till alla intresserade på det här viset - om någon vill svara förstås...
I manualen står det på åtminstone ett par ställen att knappen för upplåsning av bakluckan ska intryckas försiktigt för upplåsning. Vad händer om man trycker lite hårdare? Trycker man sig rakt in i låset och fastnar, eller? Och vad händer om en "obehörig" gör samma sak? Måste jag instruera alla som kan tänkas öppna bakluckan att trycka försiktigt?
Det här är ju frågor som man kunde ställa till sin PST men svaren kommer ju tydligare fram till alla intresserade på det här viset - om någon vill svara förstås...
Senast redigerad av 1 gunnarh, redigerad totalt 0 gånger.
- By Xc90Polestar