Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag tycker ju dock att den borde låta väldigt ansträngd även vid tomgång om det vore tätt dock.

Det du skulle kunna prova är att täppa till ändröret med något(en hoppvikt handduk eller liknande, så du inte bränner dig), och se om motorn reagerar. Normalt sett ska motorn gå ner kraftigt i varv och nästan dö, eller kanske t om dö.
Blir det ingen eller bara minimal skillnad, så kan man nog rätt säkert anse att det är täppt någonstans på vägen till ändröret.

Och du ska bara täppa ändröret i några sekunder, så pass att du kan uppfatta någon skillnad. Annars kan skadorna bli värre. :)
av MickeM
Farsans Kia gick finfint på tomgpng och extremt låg låst på lågvarv. Den var nästan helt ihopsmält.

Eftermarknadssystem för effekt har jag noll förtroende för. Men ingen dokumenterad data bakom, så ta det med en nypa salt.
Men sprack ett friskt rör EFTER katen nyligen, så...
av MrPontus
Lucif3r skrev:Jag tycker ju dock att den borde låta väldigt ansträngd även vid tomgång om det vore tätt dock.

Det du skulle kunna prova är att täppa till ändröret med något(en hoppvikt handduk eller liknande, så du inte bränner dig), och se om motorn reagerar. Normalt sett ska motorn gå ner kraftigt i varv och nästan dö, eller kanske t om dö.
Blir det ingen eller bara minimal skillnad, så kan man nog rätt säkert anse att det är täppt någonstans på vägen till ändröret.

Och du ska bara täppa ändröret i några sekunder, så pass att du kan uppfatta någon skillnad. Annars kan skadorna bli värre. :)
den låter inte ansträngd på tomgång, startar direkt och ligger perfekt på tomgång utan att jag märker något konstigt
av MrPontus
den känns lite piggare nu när avgaserna sprutar ut ur ERG/SAS ventilen.
fick katalysatorn idag, tyvärr håller verkstaden stängt denna vecka.

jag funderar på om jag ska försöka mig på att byta själv.
men då det svetsades förra året så et jag inte om dom även svetsade fast på halvsatsen eller om dom bara svetsade på katalysatorsidan och stack in den i röret på halvsatsen. kan någon avgöra det på denna bild? (katalysatorn sitter på vänster sida om bilden)
https://www.dropbox.com/s/lmqutctv8h662 ... 6.jpg?dl=0

är det något mer än själva monteringssatsen med nya skruvar och monteringspasta som jag behöver? (typ packning?)
av NilsO
Lucif3r skrev:Jag tycker ju dock att den borde låta väldigt ansträngd även vid tomgång om det vore tätt dock.

Jag förstår inte riktigt den metoden :) . Här går ju motorn bra på tomgång. Om den inte gick sämre eller stannade om man lyckades täppa igen avgassystemet (vilket är rätt svårt) säger det ju bara att avgaserna tar sig ut någonannanstans.

Det är inte så konstigt att den går bra på tomgång även om katalysatorn/avgassystemet är igensatt. På tomgång är flödet av luft (och avgaser) genom motorn väldigt litet.

Metoden man använder är istället att kolla insugsvakuum, och jämföra undertrycket på tomgång med när man håller motorn på konstant högre varvtal (obelastad). Ett stort avgasmottryck ger lägre insugsvakuum på högre varv. Det finns filmklipp på nätet som beskriver hur man gör mycket bättre än jag. Biltemas mätare för 100:- fungerar säkert utmärkt.
av MrPontus
det var katalysatorn, efter att ha bytt den så går den som ett skott igen.
jag trodde inte att det var möjligt men den accelererade så att det kittlade i magen, och då kör jag ändå sporthoj också
Senast redigerad av 1 MrPontus, redigerad totalt 0 gånger.
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]