Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1107159
Båda styrenheterna skiljer. Tändsystemet styr EGR, och bränslesystemet styr Pulsair – inget av detta finns på någon B230F. Dessutom kan det skilja i styrningen av avluftningen för kolkanistern (vissa har elektriskt styrd avluftning, andra styrs helt med vakuum).

I dokumentet för 240 som Allinug länkar till står det att B230FD (på 240) har högre kompression än B230F, 10:1 mot 9.8:1. Men i Volvos handböcker för 940 står det att B230FD har 9.8:1, precis som de flesta andra. Mysko.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1107188
Läser man dokumentet så står det "ny från -93 års modell". Fans det FD -92 också??. Det står ju även att det inte är samma boxar, samt att det är en annan Lambdasond, det var nytt för mig. Alltid lär man sig något. Då är det ju inte alls konstigt att det "strular". Är dessutom komp.förhållandet annorlunda är ju även tänd.kurvorna annorlunda. Kan det vara så att motorn suttit i en bil registrerad hösten -92 (då är det ju en 93 års MY)??
av NilsO
#1107209
Allinug skrev:Så står det i instruktionsboken för 240 också: 9.8:1.
Ja, man kan ju misstänka att det är 9.8:1 i alla B230FD. För motorn har samma bottendel inkl kolvar och samma topp som B230F. Då blir kompressionen såklart samma. Den har också samma kamaxel, så prestanda borde också vara samma.

Det skiljer lite i effekt och vridmoment mellan B230F med LH 2.2, B230F med LH 2.4, B230F med Rex/Regina och B230FD med LH 2.4. Man kan undra om det inte beror lika mycket på slumpmässiga variationer när de bänkade motorerna än något som har med de olika motorstyrningarna att göra.

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]