Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPontus
Lucif3r skrev:Jao, det sekundära luftsystemets enda funktion är att få katten att tända fortare vid kallstart. Det är inte speciellt många minuter den är aktiv, och ska/bör inte påverka funktionen på bilen, utöver att katten tänder lite senare(=sämre avgasvärden i början.. oh no!).
"bra", det pyser dock rejält från den så att det låter och låter annorlunda mot tidigare, trodde först motorn var helt paj när jag hörde ljudet.

vad ska jag göra åt den, behöver jag fixa eller kan jag plugga eller låta det vara?
jag tänker på besiktningen, jag har inte fått någon felkod.
kan ju kanske leva med ljudet annars och inbilla mig att det är spool ljud från en turbo :lol:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
MrPontus skrev:
DayDreamer skrev:Det där är sådan där EGR skit :( förmodligen så ligger problemet i den.
Tack. Med hjälp av den kommentaren lyckades jag få fram att det inte är EGR utan SAS då jag har en 97a.

Men detta system har väl bara med avgasvärdena att göra, vad jag får fram så ska den inte påverka prestandan på något sätt (?)
Jaha tyckte att det såg ut som ett EGR-system :oops:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
MrPontus skrev:
Lucif3r skrev:Jao, det sekundära luftsystemets enda funktion är att få katten att tända fortare vid kallstart. Det är inte speciellt många minuter den är aktiv, och ska/bör inte påverka funktionen på bilen, utöver att katten tänder lite senare(=sämre avgasvärden i början.. oh no!).
"bra", det pyser dock rejält från den så att det låter och låter annorlunda mot tidigare, trodde först motorn var helt paj när jag hörde ljudet.

vad ska jag göra åt den, behöver jag fixa eller kan jag plugga eller låta det vara?
jag tänker på besiktningen, jag har inte fått någon felkod.
kan ju kanske leva med ljudet annars och inbilla mig att det är spool ljud från en turbo :lol:
Det är möjligt att besiktningen klagar då det syns rätt uppenbart att den är trasig.
av MickeM
Hmmm, varför smäller den där av?
I metall dessutom, eller det jag fel på bilden?
Kan den vara tät i avgassystemet eller kat'en?
Kan ju förklara varför den går piss.
Skulle då ge ett högre tryck än vanligt i avgasröret fram till strypningen...
Kanske..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja jag får hålla med MickeM och Lucif3r, jag skulle nog kolla hur kissen ser ut förmodligen är det den som det är stopp i. Vad händer om du trampar gasen i botten när du står still hur högt varvar den då?
av MrPontus
så det kan vara så som jag från början misstänkte? (katalysatorn...)
jag monterade isär ventilen nu, den har sprängts ordentligt, hittar små aluminium bitar i hela motorutrymmet.

jag stod och stirrade och funderade säkert i 10 minuter, min slutsats var också att det måste vara för tätt någonstans.
men är det inte märkligt att det blir en gradvis försämring nästan för varje dag som går?

den exploderade under fullgas vid omkörning på 2+1 väg.

får väl testa att byta katalysatorn, jobbigt om det inte hjälper bara... får ingen lön denna månad och försäkringskassan har inte betalat ut något för nästan 3 månaders föräldraledighet.

jag har beställt en block off plate till ventilen men ser ut som att det bör gå bra att ta packning på tub och en enkrona, för nu sprutar det avgaser i motorrummet.

DayDreamer, nu har jag inte hållit kvar fullgasen med neutralen men den varvar dåligt då också (låter mindre än normalt också)

bättre bild på ventilen: https://www.dropbox.com/s/twx4imvxbinto ... 2.jpg?dl=0
av MickeM
Farsans Kia Sorento 2,4 råkade ut för ihopsmält katalysator.
Det blev ganska häftigt sämre, och den ströp sig, tom när man tomvarvade.
Detta syntes tydligt när man tog ner den, men den satt direkt på grenröret.
Svårare när den sitter en bit ifrån öppningen....
En fiberkamera för inspektion vore kalas....

Men det kan vara en ljuddämpare också.
Du har ju nåt sportsystem, eller hur?
Ökar sannolikheten, enl min mening....
Ta lös avgassystemet efter katen, och testa för skillnad.
Du måste ju ändå släppa där, om kissemissen ska ner....
Låter illa? Ja!

Jag trodde faktiskt att avgasflätan skulle ge sig först, och inte den där ventilen.
Måste ha haft sprickor redan. ..
Se upp så du inte spräcker/spränger grenröret.
Nästan farligt om du står vid motorrummet.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det kan bli ett jäkla övertryck så var försiktig.

Ok då är det förmodligen något som blockerar avgaserna från att gå ut. Be någon känna vid avgasröret (slutröret) när du gasar, blåser det väldigt dåligt så är det garanterat stopp någonstans.
av MrPontus
MickeM skrev:Farsans Kia Sorento 2,4 råkade ut för ihopsmält katalysator.
Det blev ganska häftigt sämre, och den ströp sig, tom när man tomvarvade.
Detta syntes tydligt när man tog ner den, men den satt direkt på grenröret.
Svårare när den sitter en bit ifrån öppningen....
En fiberkamera för inspektion vore kalas....

Men det kan vara en ljuddämpare också.
Du har ju nåt sportsystem, eller hur?
Ökar sannolikheten, enl min mening....
Ta lös avgassystemet efter katen, och testa för skillnad.
Du måste ju ändå släppa där, om kissemissen ska ner....
Låter illa? Ja!

Jag trodde faktiskt att avgasflätan skulle ge sig först, och inte den där ventilen.
Måste ha haft sprickor redan. ..
Se upp så du inte spräcker/spränger grenröret.
Nästan farligt om du står vid motorrummet.
ja jag har Ferritas rostfria sport halvsats.

ökar sannolikheten för att det är ljuddämparen eller katalysatorn menar du?

jag beställde tidigare en inspektionskamera, men den kom bort på posten :(

jag har beställt en ny katalysator nu (KL Racing modellanpassad) jag bor 100 meter ifrån en verkstad, ska undvika att köra bilen.
hoppas att jag kan få detta fixat senast fredag. kommer då behöva köra 36 mil under helgen.

kommer undvika fullgas även om det nästan krävs för att bilen ska komma någonstanns

Edit: för ett år sesan sprack röret direkt efter katalysatorn (fortfarande katalysatorn rör, ej halvsatsen) och istället för att byta hela katalysatorn så svetsade Mekonomen på en kort bit rör. Så det gör det lite jobbigare ned demontering, är osäker på om dom svetsade på både katalysator sidan eller även fast mot halvsatsen (hoppas inte)
Så jag tänker inte ge mig på att försöka byta den själv denna gång

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]

Motoroljenivå

Nivån uppdateras bara under körning, 30[…]

Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]