Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Emanuelsson91
Hej alla . Bytte motor i min bil i helgen från en b230fd till en vanlig f .
Och ja får den inte riktigt o gå helt 100 . Han har väldigt hög tomgång när han e kall och när han har blivit varm så går den väldigt ryckigt på låga varv. Kan de va så att de e något från bilens system som inte vill lira med en vanlig F ? .
Användarvisningsbild
av Allinug
Det är inte bara själva motorn som skiljer mellan b230fd och b230f, utan en massa runtomkring. T ex är det en annan lambdasond och en annan katalysator och det är ju något som kan påverka hur bilen går, om inte dessa också är bytta.
av Emanuelsson91
Allinug skrev:Det är inte bara själva motorn som skiljer mellan b230fd och b230f, utan en massa runtomkring. T ex är det en annan lambdasond och en annan katalysator och det är ju något som kan påverka hur bilen går, om inte dessa också är bytta.

Ne de byttes inte men katalysatorn kan omöjligt påverka bilen som den gör nu . Lambdan säger väll även till om den känner att något är knas?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det kanske inte skiljer så mycket mellan styrboxarna för bränsle och tändning på dessa motorer, men det är "brukligt" att man tar med och byter boxarna till det som "hör till" motorn man ska använda. Sedan kan ju Bilprovningen ha synpunkter på detta om dom ser att det är bytt. Det har med ändrade avgasregler att göra "F" motorn klarar inte dom senare kraven på avgasreningen (-93 - 94) som "FD" motorn gör
av Emanuelsson91
lennarte skrev:Det kanske inte skiljer så mycket mellan styrboxarna för bränsle och tändning på dessa motorer, men det är "brukligt" att man tar med och byter boxarna till det som "hör till" motorn man ska använda. Sedan kan ju Bilprovningen ha synpunkter på detta om dom ser att det är bytt. Det har med ändrade avgasregler att göra "F" motorn klarar inte dom senare kraven på avgasreningen (-93 - 94) som "FD" motorn gör

Har läst mig till att en del har gjort såhär utan att byta boxar och bilprovningen hade inte klagat på dom bilarna vad ja läste mig till .
FD motorn enligt min mening gör bara bilen extra slö . Och ja vet många som bara pluggar den skiten och bilarna går igenom ändå
Användarvisningsbild
av lennarte
Emanuelsson91 skrev:Och ja vet många som bara pluggar den skiten och bilarna går igenom ändå
Det är skillnad. Dom kollar ju inte att EGR och sådant fungerar längre , men det måste nog sitta kvar. Precis som Katalysatorn på bilar före -89, den behöver inte fungera men den måste sitta kvar. Vad är det för årsmodell på motorn?? Om motorn är före -88 är det ett annat styrsystem. både för bränsle och tändning, Om det är som du säger med boxarna så börja med att kolla alla jordpunkterna, främst dom på insuget. Dom kan se bra ut men kablarna kan lossna i kabelskon, Sedan är det ju tändstift, lock , rotor, tändkablar och kanske spjällhus/vevhusventilation. Rengöring och justering av gasspjället och spjällkontakten kan göra underverk på tomgången. Du kan ju kolla felkoder, det kan alltid vara en hjälp
av Emanuelsson91
lennarte skrev:
Emanuelsson91 skrev:Och ja vet många som bara pluggar den skiten och bilarna går igenom ändå
Det är skillnad. Dom kollar ju inte att EGR och sådant fungerar längre , men det måste nog sitta kvar. Precis som Katalysatorn på bilar före -89, den behöver inte fungera men den måste sitta kvar. Vad är det för årsmodell på motorn?? Om motorn är före -88 är det ett annat styrsystem. både för bränsle och tändning, Om det är som du säger med boxarna så börja med att kolla alla jordpunkterna, främst dom på insuget. Dom kan se bra ut men kablarna kan lossna i kabelskon, Sedan är det ju tändstift, lock , rotor, tändkablar och kanske spjällhus/vevhusventilation. Rengöring och justering av gasspjället och spjällkontakten kan göra underverk på tomgången. Du kan ju kolla felkoder, det kan alltid vara en hjälp

Okej skitsamma de får ja se helt enkelt om dom nämner EGR på bilprovningen.
Motorn vet jag inte vilken årsmodell den är ifrån men FD motorn va från 92 och den borde väll knappt gå alls om de e fel boxar . Ja har haft spjällhus o hela insuget isär o satt dit nya packningar överallt samt kollat alla kablar.
Får kika på felkoder isåntfall .
Det käns bara väldigt mysko för han går som han ska den första minuten sen när han får upp lite temp så rycker det vid gaspådrag o får orolig tomgång .
Användarvisningsbild
av lennarte
Emanuelsson91 skrev:Det käns bara väldigt mysko för han går som han ska den första minuten sen när han får upp lite temp så rycker det vid gaspådrag o får orolig tomgång .
Det är inte alls konstigt om den beter sig så. Innan motorn börja bli varm fungerar inte lambdasonden, utan motorn går typ "oreglerat"när lambdan börjar bli varm så skickar den kanske helt tokiga signaler till boxen, om det nu är som "Allinug" skriver. Jag har för mig att det är samma lambdasond på alla 230 motorerna, men det går ju att kolla. Prova att koppla loss lambdasonden vid kontaktstycket bakom höger fjädertorn. Då går motorn i "link hom mode" och fungerar ungefär som vid kallstart. Det kan ju vara fel på Lambdan i alla fall, och då finns det med all säkerhet en felkod på det. Nolla alla felkoder och kör en runda (med lambdan kopplad) så har du "färska" felkoder att "gå på"
Användarvisningsbild
av Allinug
Det är en annan styrenhet för tändningen också för b230fd. Det kan även vara en annan styrenhet för bränsleinsprutning, beroende på vad det är för b230f som kommit i. Styrenheten för bränsleinsprutning för FD-motorn har nog någon anpassning för EGR.

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]

Ventilationsgaller V90-18

Bilskrotar är ibland en bra källa till s[…]