Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Same
Hej!
Jag har börjat kolla efter första bil nu och valet har lagt sig på Volvo 240.
Men jag har inte så mycket kunskap om dessa. Jag undrar om någon kan berätta lite.
vilka olika motorer finns det? skillnader framför allt.
Någon som brukar krångla?
Vad är typiska fel man borde kolla efter när man kollar på en bil?
Vilken årsmodell ska man ha? Jag vill veta allt :P
av Rådlös
Du frågar om en bilmodell som har tillverkats under nästan 20 år. Och säkert uppåt miljonen exemplar (?) Som du kanske förstår så finns det alla varianter på detta. Alltifrån "nästan som fabriksnya" till rena vrak. Detsamma gäller ju konditionen på dom bilar du hittar. Och många är ju så gamla att mycket kan vara renoverat och utbytt flera gånger om.
Så det är inte lätt att säga "den årgången är bättre än dom" osv. Alla bilar blir individer med sina egenheter ganska snart.
Motorer och växellådor går att byta etc. etc. Det är värre med rost. Det måste lagas, ersättas med nytt. Efter sent åttiotal någon gång, blev halva karossen (underdelen) galvaniserad. Det ger inga rostfria bilar, men betydligt motståndskraftigare. Har man otur så rostar det upptill runt rutor m.m. i stället.
Jag kollar mina tabeller här och det finns 16 olika motormodeller under åren. Då räknar jag med dieselvarianten. Om vi håller oss till bensin så finns det två olika grundkonstruktioner. Den ursprungliga B21/23 och efter 1985 B230. Den så kallade lågfriktionsmotorn. Det går att dela upp detta i ytterligare kategorier, förgasarmotorer, insprutningsmotorer, turbomotorer osv i flera varianter och storlekar. Men det blir lite överkurs här. Om du letar efter en bil, så blir det ju dom exemplar och motorer du tittar på som gäller.
Och till sist är det ju din plånbok som bestämmer. Kontrollera allt, prova, undersök, var kritisk. Det finns tusentalas andra exemplar att välja på. Köp inte det första exemplaret du tittar på förrän du har tittat på åtskilliga andra. Och utnyttja Bilprovningen. Du kan få dom två eller tre (?) senaste besiktningsprotokollen för just det aktuella exemplaret.
Lycka till!
av Same
Rådlös skrev:Du frågar om en bilmodell som har tillverkats under nästan 20 år. Och säkert uppåt miljonen exemplar (?) Som du kanske förstår så finns det alla varianter på detta. Alltifrån "nästan som fabriksnya" till rena vrak. Detsamma gäller ju konditionen på dom bilar du hittar. Och många är ju så gamla att mycket kan vara renoverat och utbytt flera gånger om.
Så det är inte lätt att säga "den årgången är bättre än dom" osv. Alla bilar blir individer med sina egenheter ganska snart.
Motorer och växellådor går att byta etc. etc. Det är värre med rost. Det måste lagas, ersättas med nytt. Efter sent åttiotal någon gång, blev halva karossen (underdelen) galvaniserad. Det ger inga rostfria bilar, men betydligt motståndskraftigare. Har man otur så rostar det upptill runt rutor m.m. i stället.
Jag kollar mina tabeller här och det finns 16 olika motormodeller under åren. Då räknar jag med dieselvarianten. Om vi håller oss till bensin så finns det två olika grundkonstruktioner. Den ursprungliga B21/23 och efter 1985 B230. Den så kallade lågfriktionsmotorn. Det går att dela upp detta i ytterligare kategorier, förgasarmotorer, insprutningsmotorer, turbomotorer osv i flera varianter och storlekar. Men det blir lite överkurs här. Om du letar efter en bil, så blir det ju dom exemplar och motorer du tittar på som gäller.
Och till sist är det ju din plånbok som bestämmer. Kontrollera allt, prova, undersök, var kritisk. Det finns tusentalas andra exemplar att välja på. Köp inte det första exemplaret du tittar på förrän du har tittat på åtskilliga andra. Och utnyttja Bilprovningen. Du kan få dom två eller tre (?) senaste besiktningsprotokollen för just det aktuella exemplaret.
Lycka till!
Tack detta var till stor hjälp. Jo men jag hade tänkt en sent 80 eller tidigt 90-talare. Det skall helst vara insprut.
Den lågfriktionsmotorn vad har den för "namn"? För vad jag har fattar är den inte speciellt trimvänlig efter det jag hört.
Men vad det gäller trimvänlighet vilket motor lämpar sig bäst till detta?
För jag har lite planer på att modifiera.
Hur fungerar det med växelåder hur många finns det att "välja"? En sista fråga när trädde b23 och ersatte b21? Jag vet massa frågor men ni få ha översikt med det

Mvh Sam :lol:
av Rådlös
Lågfriktionsmotorn har ett tresiffrigt nummer, t.ex. B230, medan den äldre bara har ett tvåsiffrigt nummer t.ex. B23. Yttermåtten på själva motorblocket är ~ lika på alla varianterna. Det är tillbehör och insidan som skiljer. Och dom kom som sagt 1985.

Insprut blev det på alla motorer från det att katalysatorn infördes. Det finns någon förgasarmodell med katalysator, men den var inte så lyckad. Det är mycket enklare att styra bränsleluftblandningen med elektronik, än med olika förgasarmunstycken. Så nyare bilar från senare halvan av 80-talet, finns inte med förgasare. OBS. Det fanns även insprutmotorer redan på 70-talet. Men det är knappast jämförbart dom senaste modellerna.

Första B23 kom 1981. Både som förgasare och insprut. Dom modernaste och senaste motorerna heter B230 F, och kom 1989. Insprutet heter Bosch L 2.4.

Du nämner trimmning. Du skall absolut inte ge dig på att "pilla" på insprutets elektronik. Om du nödvändigtvis vill vinna något, så finns det olika kamaxlar att byta med. Det är en enkel och någorlunda säker metod att öka effekten. Men detta bör ju bara göras på en motor som är någorlunda frisk och stark. Tänk på att det är ~ 14 år sedan motorn slutade tillverkas. Alltså, att trimma en 15 - 20 år gammal motor kan synas vara tämligen tokigt. Tänk på att all trimmning ökar bränsleförbrukningen, som man för övrigt inte skall skryta så mycket över.

En bättre metod om du har en B230 F-motor, (sista årsmodellerna) är att blanda låginblandat, ca 25 ~ 30 % E85. Det ger en piggare motor. Läs mer om detta på http://www.etanol.nu

Växellådor finns i en mängd varianter. Tre, möjligen fyra manuella, och fyra automatiska. Vissa av dom är bundna till olika årsmodeller på bilen.

Köp och läs gärna Volvos GDS-bok för 240/260-serien. Den räcker långt.
av Niklas.L
Rådlös skrev:Dom modernaste och senaste motorerna heter B230 F, och kom 1989. Insprutet heter Bosch L 2.4.
B230F kom väl ändå 87? Fast då hette insprutet LH 2.2.
av SAAB_91
Hej,

Vad gäller årsmodell 1988 med B230F så finns det en liten varning angående tändsystemet. Det var av en variant som bara monterades detta år. Jag tror det var tillverkat av Chrysler om jag inte minns fel. I USA plockades alla bilar in för modifiering (byte av ett kretskort) eftersom styrenheten till tändningen var fuktkänslig. Dessutom sitter kretrskortet rakt under spolarburken vilket kanske int är så lämpligt om det nu inte tål fukt.

Här i Sverige så byttes grejorna bara ut om kunden klagade så det finns många omodifierade bilar kvar på vägarna. Jag hade själv en sådan och man fick plocka in "svarta lådan" i torkskåpet då och då annars ville inte bilen starta.

MVH
SAAB_91
av Rådlös
Till Niklas.L:
Jo, det var säkert som du säger att LH 2.2 kom -87. Men jag skrev (i alla fall menade :???: ) att det modernaste LH 2.4 kom -89. Och motorn hette redan tidigare B230 F.
Annars fanns det ju K Jetronic ännu tidigare. Det var ett "mekaniskt" system, sa man. Men det var säkert en hel del elektronik i det också? Och går man ännu längre tillbaka, ner i början på 70-talet fanns det ju redan då ett helmekaniskt system redan i B18/20 + B30?. Men det lär inte ha varit någon "hit". Instabilt och svårskött, har man ofta fått höra.

Det skulle vara roligt att höra hur det har gått för Same och hans bilspekulerande.

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]

Kolla först så du kan ha 14" p&a[…]

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]