Lågfriktionsmotorn har ett tresiffrigt nummer, t.ex. B230, medan den äldre bara har ett tvåsiffrigt nummer t.ex. B23. Yttermåtten på själva motorblocket är ~ lika på alla varianterna. Det är tillbehör och insidan som skiljer. Och dom kom som sagt 1985.
Insprut blev det på alla motorer från det att katalysatorn infördes. Det finns någon förgasarmodell med katalysator, men den var inte så lyckad. Det är mycket enklare att styra bränsleluftblandningen med elektronik, än med olika förgasarmunstycken. Så nyare bilar från senare halvan av 80-talet, finns inte med förgasare. OBS. Det fanns även insprutmotorer redan på 70-talet. Men det är knappast jämförbart dom senaste modellerna.
Första B23 kom 1981. Både som förgasare och insprut. Dom modernaste och senaste motorerna heter B230 F, och kom 1989. Insprutet heter Bosch L 2.4.
Du nämner trimmning. Du skall absolut inte ge dig på att "pilla" på insprutets elektronik. Om du nödvändigtvis vill vinna något, så finns det olika kamaxlar att byta med. Det är en enkel och någorlunda säker metod att öka effekten. Men detta bör ju bara göras på en motor som är någorlunda frisk och stark. Tänk på att det är ~ 14 år sedan motorn slutade tillverkas. Alltså, att trimma en 15 - 20 år gammal motor kan synas vara tämligen tokigt. Tänk på att all trimmning ökar bränsleförbrukningen, som man för övrigt inte skall skryta så mycket över.
En bättre metod om du har en B230 F-motor, (sista årsmodellerna) är att blanda låginblandat, ca 25 ~ 30 % E85. Det ger en piggare motor. Läs mer om detta på
http://www.etanol.nu
Växellådor finns i en mängd varianter. Tre, möjligen fyra manuella, och fyra automatiska. Vissa av dom är bundna till olika årsmodeller på bilen.
Köp och läs gärna Volvos GDS-bok för 240/260-serien. Den räcker långt.