Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av c7098
LennartL skrev:Vad säger "experterna" om denna bilen?
https://www.blocket.se/vastmanland/Volv ... 6.htm?sa=1
Har för mig att automaterna på dessa inte är särskilt hållbara, och vad jag vet så har den spjället som kommer att gå sönder, dessutom behöver den ny kamrem ganska snart. Den ser dock fin ut, förutom förarsätet då, och har massor med lull-lull.

Den kommer att vara betydligt snabbare och roligare än en diesel, men betydligt törstigare.
av c7098
Lucif3r skrev:Betydligt och betydligt törstigare... Dieslarna som sitter i dom är ju inte direkt snåla utav sig. T5an kan man köra under 0.8l/mil landsväg om den är fräsh. Eller, kanske något något mer än 0.8 iom. automat.
Sant, iofs, körde min manuella T5 genom Europa i somras och den snittade 0,78. Dock fick jag aldrig auto T5 under 0,9 ens med lugn körning.
av valln
Lucif3r skrev:
valln skrev:Vad gäller gasspjäll är det så vitt jag vet bosch på bensinturbobilarna och det blir sällan fel på dem.

Alla spjäll 99-~03 är skrotspjäll som i regel går sönder mellan 20 och 30k mil. Vissa tidigare, och få lyckas överleva längre. Varför tror du vi har typ 2-3 trådar i veckan om dessa gasspjäll för..? :roll:
Turbon är slitagedel, efter 25k mil brukar dom börja vara rätt glappa, men fullt fungerande då. Men efter 25k så kan dom gå sönder lite när som helst. Men det varierar kraftigt beroende på hur motorn skötts och hur körstilen har varit.
Men det ändrar inte faktum att det är en slitage del som kommer gå sönder förr eller senare, och är en kostnad man bör ha med i beräkningarna när man köper en bil med turbo.
Förlåt!
Jag måste ha varit trött, jag ser att jag är i en äldre gen som jag inte kan ett smack om.
Glöm vad jag skrev!
Jag menade nästa generation bilar, P2.
av Andis
Spontant när jag hör att bilen ska gå i Spanien säger jag Diesel.

Känns som majoriteten av bilar där är diesel.

Jag kör själv bensinare gillar den mjuka gången på bensin och kör för lite för diesel ska vara lönade men har åkt med i dieslar av samma års modell som min bensinare 2004 och dieslarna är betydligt snålare speciellt i stadskörning.

Enligt taxi folk jag pratat med och en vän inom taxi. Säger dom att
2004 års V70 diesel var en av dom bästa som byggdes sen kom plast staget till vivelspjället på 2005 års modell säger dom vilket brukar gå av eller losa med tiden hur mycket jobb det är att laga vet inte jag.

Googla lite på det.

Min vän som kör taxi körde en sån 2004 års XC70 som taxi i 69.000 mil utan att röra motorn till och med turbon var orginal. Han sa den gick helt perfekt tog inte ens olja att prata om efter dom milen. Däremot byte han växellåda automat vid 47.000 mil.

En annan vän har en 2004 som gått 30.000 mil och motorn går perfekt. Vid lugn landsväg kan han köra den under 0,5 liter milen. Där jag lyckas press ner min XC70 i 0,8 liter milen har vid något tillfälle till och med kommit lite under 0,8 men då kan du få ner dieseln under 0,5 med samma körstil givetvis gäller då att dieseln är i toppskick med nya glödstiften och spridare som fungerar helt korrekt. Något jag rekommenderar att lägga pengar på för att inte få problem med motor som koksar igen i turborör med mera.

Bensin fördelar enklare motor som aldrig kan bli så dyr att reparera. Frånsett gasspjället men finns det kvar någon 99-03 som inte bytt gasspjället? Hur som 04 och framåt har det spjället som håller. Vidare Går mjuk och tyst. Finns i ännu starkare versioner som T5 du la upp i annonsen. Hållbarheten om man servar dom och gör rent vevhusventilationen är fenomenal dom här 5 ordna går nog nästan inte köra slut då är det nog mer relaterat till fel underhållen om den tar slut. Min är uppe i 28.000 mil och känns som den var ny i både motor och låda har 2,5T motorn. Innan jag köpte den gick den som tjänstebil några år då servades den exakt var 2000 mil sen jag köpte den servar jag den mellan 1000-1500 mil.

Lycka till med bilvalet inget av alen är dåligare än dom andra men jag gissar på att diesel är mer intressant i Spanien.

Hur är skatten på en diesel i Spanien?

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]