PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Jag fiskör väl inte direkt men vad gäller att plåga den så är det väl att jag varvar en del ibland, annars kommer man ingenvart i många trafiksituationer. Är t.ex noga med att pausa med spaken i neutral innan jag lägger i nästa växel för att varven ska hinna lägga sig. Har inga planer på att trimma heller, snarare justera in allt som är nu, renovera upp och liknande. Överväxel är inget som brinner i knutarna med men något jag är sugen på att skaffa. Det dyker ju ändå upp en del grejer bl.a på tradera, t.ex sprängkåpa till M45/46, överväxlar och liknande. M41 lutar det mot. Typ D har väl högre varvtalsreducering om jag minns rättmen är "klenare" men vet inte på vilket sätt. Men jag satsar nog på vad jag kommer över helt enkelt.

Passar M41 och M410 lika förresten? Ligger en M410 ute på tradera nu men tror inte jag är sugen på att betala 5 lax för den. Tänker mest bara på att ha så många som möjligt att välja på.

Vad innebär det att montera överväxeln bit för bit? Är det något större meck satsar jag nog bara på att köpa en komplett M41+OD i ett stycke. Har som sagt ingen brådska men det är ju bra att veta vad man ska leta efter, smalna in sig på rätt grejer.

Sen sist medbringarna på typ J. Om jag råkar få en låda med den stora varianten, kan jag flytta över den befintliga från M40-lådan då?
av LarsBd
Visst klarar bottenstocken normal körning om den från början är frisk och får ny olja ofta men den är redan 50 år och vad som hänt under den tiden har man svårt att veta. M410 lådan måste komma från en 1800E av 70 års modell och vara komplett med kopplingskåpan för att passa på B18/20 men även där kommer problemet med vajer/hydraulmanövrering. Bara kåpan kostar nog 2-5000 kr + växellådan och den du sett på tradera är förmodligen inte rätt. Medbringaren från M40 passar inte på OD:n men finns att köpa ny för 1700kr.
av Schmoyoho
Bilen står ju i ide på vintern så skulle jag få tag på en låda kan man ju byta den vinterhalvåret och då hinna fixa/byta tillbaka om det visar sig vara någon vajsing. Känns lite som många bäckar små med att installera OD, kostnadsmässigt. Hittar jag någon komplett låda+OD köper jag nog den, under tiden finns det en del annat att pyssla med på bilen.

Hur ofta bör oljan bytas i lådan? Eller menar du att OD:n? Tror inte oljan är bytt på M40:n iallafall...
av LarsBd
Byter man samtidigt som motoroljan d.v.s. med en intervall på 500-1000 mil räknas det i mina ögon som ofta. Det går utmärkt med den billigaste oljan du kan hitta, den är ändå ljusår bättre än det bästa lådan kunde få som ny.
Användarvisningsbild
av lennarte
"På den tiden" det rekommenderades oljebyte (det gör det längre) så var det 4000 mil på växellåda och bakaxel. Numera rekommenderas det bara på automatlådor, och jag tror det är 4000 mil där. När jag köper bil byter jag alltid alla oljor och vätskor, man vet ju aldrig hur längesedan det är. Dom bilar jag kör med har aldrig varit nyare än 12 - 15 år gamla, och då är servicebok inget jag frågar efter. 745-an jag kör med nu verkar att bli skattebefriad samtidigt som "dom" hotar med att höja fordonsskatten "ordentligt" år 2018. Så det blir till att "hålla liv" i "den gamle" många år till. Det kanske blir en lagom 18-års present till äldsta barnbarnet om 5 år. Äldsta dottern fick ju sin farfars bil (144-an) när hon fick körkort....

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]