- ons 31 aug 2016, 15:12
#1105766
Jag har noterat att i diverse trådar diskuteras 20’’, 21’’ och i vissa fall även 22’’ fälgar på S/V/XC90…
För egen del har jag testat en V90 på en referenssträcka norr om Stockholm och detta gjorde mig starkt bekymrad över komforten hos V90 (20’’ fälgar). Jag är helt överens med de som säger att bilens design kräver stora fälgar för att komma till sig rätt. Tyvärr verkar bilen i övrigt inte vara konstruerad för att kunna hantera dessa hjul och ge den komfort som förväntas i bilsegmentet. Med min referensram föll den igenom både avseende ljudkomfort och fjädringskomfort kopplat till brunnslock, broskarvar och tvära gupp. Körmässigt hade den även mysko trög styrning som jag inte upplevt sedan Mercedes E-klass (W211)…
För den som önskar vettig ljudkomfort bör man stark överväga om panoramaglastaket är ett vettigt tillval för maken till omgivningsljud (vindljud etc.) var det länge sedan jag upplevt i en bil av denna storlek och pris.
Är det fler som har liknande erfarenheter, eller är det bara jag som är särskilt känslig?
För egen del har jag testat en V90 på en referenssträcka norr om Stockholm och detta gjorde mig starkt bekymrad över komforten hos V90 (20’’ fälgar). Jag är helt överens med de som säger att bilens design kräver stora fälgar för att komma till sig rätt. Tyvärr verkar bilen i övrigt inte vara konstruerad för att kunna hantera dessa hjul och ge den komfort som förväntas i bilsegmentet. Med min referensram föll den igenom både avseende ljudkomfort och fjädringskomfort kopplat till brunnslock, broskarvar och tvära gupp. Körmässigt hade den även mysko trög styrning som jag inte upplevt sedan Mercedes E-klass (W211)…
För den som önskar vettig ljudkomfort bör man stark överväga om panoramaglastaket är ett vettigt tillval för maken till omgivningsljud (vindljud etc.) var det länge sedan jag upplevt i en bil av denna storlek och pris.
Är det fler som har liknande erfarenheter, eller är det bara jag som är särskilt känslig?