Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikeS80
Jag har noterat att i diverse trådar diskuteras 20’’, 21’’ och i vissa fall även 22’’ fälgar på S/V/XC90…

För egen del har jag testat en V90 på en referenssträcka norr om Stockholm och detta gjorde mig starkt bekymrad över komforten hos V90 (20’’ fälgar). Jag är helt överens med de som säger att bilens design kräver stora fälgar för att komma till sig rätt. Tyvärr verkar bilen i övrigt inte vara konstruerad för att kunna hantera dessa hjul och ge den komfort som förväntas i bilsegmentet. Med min referensram föll den igenom både avseende ljudkomfort och fjädringskomfort kopplat till brunnslock, broskarvar och tvära gupp. Körmässigt hade den även mysko trög styrning som jag inte upplevt sedan Mercedes E-klass (W211)…

För den som önskar vettig ljudkomfort bör man stark överväga om panoramaglastaket är ett vettigt tillval för maken till omgivningsljud (vindljud etc.) var det länge sedan jag upplevt i en bil av denna storlek och pris.

Är det fler som har liknande erfarenheter, eller är det bara jag som är särskilt känslig?
av perhall
Om jalusiet är stängt ska panoramatak inte höja ljudnivån, så är det åtminstone i BMW, Merca, Audi... möjligen extrem lite.

Hade bilen luftfjädring?

Kanske inte mest tacksamma vägarna..
av filippb
Kan hålla med om att ljudnivån kan variera en hel del i V90. Provade med 18" samt 21" och skillnaden var påtaglig både vad gäller ljudnivån och åkkomforten över ojämnheter.

Försökte även att känna efter hur mycket ljud som tränger in genom takluckan både med öppet och fördraget jalusi men hörde inte direkt något vindljud eller så, kändes som att det var mest vägbuller underifrån.

Vad gäller trög styrning så är det ställbart om det är hastighetsberoende servo du reagerade på, vet inte om det krävs drive mode settings för det eller om det är standard. Själv uppskattade jag lite mer motstånd vid högre fart och i dynamic läge.
av Hagge310
mikeS80 skrev:Jag har noterat att i diverse trådar diskuteras 20’’, 21’’ och i vissa fall även 22’’ fälgar på S/V/XC90…

För egen del har jag testat en V90 på en referenssträcka norr om Stockholm och detta gjorde mig starkt bekymrad över komforten hos V90 (20’’ fälgar). Jag är helt överens med de som säger att bilens design kräver stora fälgar för att komma till sig rätt. Tyvärr verkar bilen i övrigt inte vara konstruerad för att kunna hantera dessa hjul och ge den komfort som förväntas i bilsegmentet. Med min referensram föll den igenom både avseende ljudkomfort och fjädringskomfort kopplat till brunnslock, broskarvar och tvära gupp. Körmässigt hade den även mysko trög styrning som jag inte upplevt sedan Mercedes E-klass (W211)…

För den som önskar vettig ljudkomfort bör man stark överväga om panoramaglastaket är ett vettigt tillval för maken till omgivningsljud (vindljud etc.) var det länge sedan jag upplevt i en bil av denna storlek och pris.

Är det fler som har liknande erfarenheter, eller är det bara jag som är särskilt känslig?
Vet du om det var laminerade rutor eller inte på bilen du provade?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag håller med om ljudnivån, den är för hög. Men den räknar jag med kunna åtgärda själv.

Fjädringskomforten är jag däremot nöjd med. På vår grusväg full med stora potthål, tvättbräda och annat elakt så glänste den verkligen. Håller spåret bra utan att studsa iväg som audisarna tenderar göra. Trots att den är ganska stramt satt. Tyckte inte eller tvära skarvar var något problem, det ljud som kom från dem kom från när däcken slår i.
Fjädring och dämpning jobbar tyst hela tiden, inga klonk eller andra oljud.

Men nu snackar vi 18". Mer än det så blir det sämre. Det verkar som om de konstruerat bilen med förväntan att däcken ska ta en viss del av dämpningen och stenhårt pumpade 20" dämpar ju lika bra som hockeypuckar. Jag tror också andra däck än Pirelli skulle göra saken bättre. Min erfarenhet av dem är att det mesta är tystare.
av Exyzäta
Feta fälgar måste vara nån manlighetssymbol eller ett bevis på storleken på plånboken för någon annan anledning kan jag inte se med dessa. Komfortmässigt är ju mer gummi mellan fälgar och vägbana en höjande faktor.
av perhall
Tidigare var Pirelli Zero bullriga men det har blivit mycket bättre i senaste generationen, det vet jag både från däcken på Audin som jag testat med flera hjulkombinationer och min förra V70II som var hemskt bullrig med Pirelli Zero i den generationen (MY11 R Design), och från däcktester!
av mikeS80
Jag fick intrycket att bilen skulle ha luftfjärdingen men jag kontrollerade aldrig detta visuellt eller gjorde några egna försök att manuellt via menysystem ställa in chassit. Den enda ändringen som jag gjorde var att ändra mellan Drive Mode Settings för att se om jag kunde känna någon skillnad på styrningen, motor och växellåda i olika lägen. Som nämndes tyckte jag att V90 upplevdes lite ovillig att styra runt i lägre fart samt i korsningar och cirkulationsplatser. Dessutom upplevde jag att var någon slags fördröjning av accelerationen om man körde i visst tempo och sedan försökte sig på en snabb acceleration.

Om bilen hade akustikrutor eller inte vet jag inte men jag skulle tro detta då det var, vad jag kan bedöma, ”fullutrustad” V90 D5 AWD Incription. Förövrigt upplevde jag att vindljudet mer kom från taket än från sidorna. För egen del tycker jag att akustikrutor gör mest nytta att skärma bort ljud från annan trafik eller ljud som uppkommer vid körning i en tunnel.
av JFF
I dagens nummer av Vi bilägare testas A6 MB E-klass & S90. S90’n är tystast när kupébuller mäts i 50, 70 & 110km/h. Testet gjordes på både slät & grov asfalt. Lika med MB vid slät i 70km/h annars tystare. Samtliga rullade på 20’’. Sen kan ljud upplevas olika men rätt skapligt resultat.
av troubleshooter
Har idag provkört V90 D5 AWD, reagerade inte alls på vindbrus, dock så var däckljudet markant, bilen rullade på 20" fälgar, har kanske själv tänkt nöja mig med 19" som ingår i inscription paketet, hoppas det gör lite för däckljudet i alla fall, tyckte att bilen rullade över ojämnheter utan dramatiska ljudeffekter, något spårkänslig på kurvig sliten asfaltsväg dock( Kanske också ligger på 20").
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Ford hobby husbil chassinummer

Kolla höger hjulhus fram, det kan dock som sa[…]

Har du satt dit en begagnad original LMM eller en […]

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]