PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Har länge drömt om överväxel M41 men fick nyligen höra om sprängkåpor till B18/B20 för montering av M46 (och M47?). M41 är väl klen i jämförelse med M46 som är en av de mer stryktåligare lådorna och särskilt mycket mer tåligare OD? Känns som att det borde vara enklare både med inköp och reservdelar till att montera en M46 istället men frågan är hur mycket merjobb det innebär?

M41 finns ju kardaner från fabrik till och monteringsmässigt är det väl "bara" att montera låda och bakåt. Ny växellådsbalk behövs väl också, något sånt? Hur är det med M46 eller M47 (?) i jämförelse? Är det sprängkåpan som skiljer i att den också måste bytas eller åker man på något annat då, typ ny koppling? Är lådan större eller hade en M41-kardan funkat där, eller måste man fixa en egen? I sådana fall stannar nog den tanken där...

Spekulerar hejvilt men som det är nu så har lådan trasig synkning på ettan och därtill nya missljud (kanske inte var så allvarligt men det eggar mig mer till att kika på OD än att börja gorma med den befintliga). Överväxel är iallafall #1 av saker jag vill göra, utöver fixa skicket i övrigt.
av LarsBd
En M41 från 69 och senare har samma od som m46 och passar direkt på alla sätt. Men man bör undvika 69-70 som har en klenare lagring av bottenstocken i växellådan. En m46 är inte helt bolt ön utan kräver lite pyssel för att passa.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det fanns/finns en tråd om detta. 240 av -75 och e.v -76 års modell fanns med B20 motor och M45 växellåda. Denna kåpa passar på B18 med modifiering av kopplingen. B20 har vajerkoppling. Då passar M46/M47, men då blir det problem med kardanstången (grövre axel och kors). Jag hade overdrive från en -66 Amazon sport i min PV -62. Funkade "klockrent". Fick dock "modifiera" kardantunnel och korta kardanstången. En finess med overdriven var att jag tog en blinkersspak och monterade i stället för overdrivspaken (fick modifiera kåpan) och använde läge neråt för overdriven och läge bakåt (ljustutan) för vingrutetorkare/spolare med tidrelä för torkarna. Mycket smidigt och lättanvänt.
av Schmoyoho
Kan det tänkas vara överväxel typ J som kom 1969 då? Visste inte att det var samma som i M46. Vet inte hur jag ska värdera det om att bottenstocken är klenare. Är det en påtaglig brist? Ska jag satsa på att hitta en M41-låda (längre utgående axel, funkar väl inte att montera OD på en M40?) från 68 eller tidigare och en OD från en 1969 eller senare?

Har också för mig att M46 kopplar ur OD om man har någon annan växel än fyran och att OD:n rasar rätt omgående om man glömmer den på och lägger i backen på tidigare modeller. Är det något som också är fixat i.o.m typ J?

Tänkte inte på vajer/hydraulkoppling, trodde B20 också hade hydraulisk koppling. Låter spontant som en M41 är mycket bättre bang for the buck typ, om man bara får tag på alla delarna i bra och fungerande skick. OD från en M46 som sagt och en lös M41 känns säkrast.

Edit: Kikade lite på skroten och tydligen har 740 typ P eller P/J som ska vara samma som J men förstärkt. Hade en sån också passat med den mindre variantens medbringare? Tänker mest angående att hitta en någorlunda lågmilad OD.
Användarvisningsbild
av lennarte
En overdrive från 140 passar "bolt on", men du får ta kardanaxeln från en Amazon. Eller korta av den du har, har inte måtten men det kan man säkert hitta på något forum. Overdriven sköts med en spak på rattstången (sitter i kåpan original) och man lägger i och ur overdriven med spaken. Den är kopplad så att den bara fungerar på 4-ans växel (går genom en givare på växellådan). Senare kom det med en knapp på växelspaken (240?) som är kopplad via ett relä så overdriven "stängs av" när man "lägger ur" 4-an. Tidigare modeller med spak går overdriven i "av sig själv" när man lägger i 4-an med spaken i overdriveläge vilket sliter hårt på synk.ringarna. Samma gäller på M46 (även M41) när man växlar från overdriveläge till 3-an direkt utan att "vila" i neutral en kort stund. "P" är den kraftigare typen, "J" är det kraftigara typen på 140 (om jag kommer ihåg rätt) På "min" 745 -88B sitter en (vad dom kallar) "hybrid" som heter "J/P" och är ordentligt kraftig. Växellådan från 740 passar inte på B18/20 sprängkåpa, utan då måste du ha en kåpa från en 240 med B20 motor. Du kan sätta vilket främre kors och medbringare du vill på kardandstången om du ändå ska kapa stången.
av LarsBd
En b18 m41 originalutrustad med d-typ kan inte kombineras med en j-typ utan att samtidigt ersätta utgående axeln med en från en b20 låda, j-typen finns för övrigt med både stor och liten medbringare. Det är inte ovanligt att bottenstocken är dålig och det finns inte nya att köpa upp till 70. 71-75 har en kraftigare lagring och finns nya, köp en sådan om du oroar dig för hållbarheten. Själv har jag kört 10-20000 min med den äldre d-typen utan problem i Amazon gt och 144gl. Numer är det 140 med m46 då jag råkade komma över bil samt rätt kåpa .
av Schmoyoho
lennarte: Hade M46 med skjutknapp på spaken i 240:n och OD:n går inte in på andra växlar än fyran vet jag av erfarenhet, har dock inte lyckats backa med den påslagen vad jag kan minnas. Egentligen behöver jag väl ingen kraftigare typ men jag väljer nog hellre än J än en D både för att J ska vara snäppet kraftigare och för att det verkar finnas bättre tillgång på utbytesdelar. P eller P/J var mest ifall de skulle passa, om man skulle råka hitta någon sån till salu. Lösa överväxlar växer ju inte på träd.

LarsBd: Är båda medbringarna på typ J runda, tänkte om det går att se skillnad på dem? Kan inte heller riktigt värdera informationen om att bottenstocken är dålig. Vet inte vad det är eller vad som blir dåligt men hittar jag en M41 från 1971 eller senare köper jag förstås hellre den.
av LarsBd
Båda medbringarna är runda och ser lika ut den större är dock 5-15mm större på ytterdiametern och har större hål för skruvarna, troligen är hålen på den lilla anpassade för 5/16" (8mm) skruv och på den större 3/8" (10mm). För att se bottenstockens skick måste lådan tas isär helt men det är samma sak på båda typerna, det finns ingen garanti att senaste utförandet är ok eller att tidig variant är dålig. Det är inte heller så enkelt att se årsmodell på lådorna men om minnet inte sviker mig så är axeln till bottenstocken omkring 17mm -70 och minst 20mm 71-, axeländen syns helt och kan mätas på främre gaveln men syns bara delvis på bakre gaveln. För information om konstruktionen se reservdelskatalogen, där framgår (kanske) att det inte finns lösa lagerbanor utan att bottenstocken med kugghjulen är yttre lagerbana samt att axeln är inre lageryta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tilläggas bör till "LarsBd's" information (om du ska plocka isär en växellåda) att axeln i botten stocken är svagt (mycket svagt) konisk och går bara att slå ut på ett håll, bakåt, om jag kommer ihåg rätt. Även ovedrivedelen är lite besvärlig, den är ganska lätt att "ta bort" från växellådan. Men när man sätter tillbaka den får man "ta isär" den och montera den "bit för bit". Medbringarna bak på växellådan skiljer i storlek för att "E" motorns modeller hade en grövre kardanaxel mot vad övriga modeller hade.
Användarvisningsbild
av V40sport
Om jag får bryta in lite här...

Du har en B18 motor och frågan gäller val av växellåda.
Jag har pulat några år med b18 motor och växellådor M40-41.
Om du inte har tänkt ladda med turbo, kompressor eller lustgas så kommer informationen om bottenstockens lagring enbart att vara av rent akademisk betydelse.
OM det, å andra sidan, planeras för fullgasväxlingar och allmänt, nattligt busliv så finns det bättre växellådsalternativ än de som hittills presenterats här i tråden.
M400 eller M410 från 164 är dimensionerad för det råa vridet från en rak 6:a på c:a 160 hk.
M40 Dogbox med rakskurna drev, kan växlas utan koppling.

Nu antar jag att du endast avser att "köra" din bil på gatan. Då kan du lugnt planera för en montering av M41, oavsett J eller D typ. Att montera in M46 eller M47 efter en, i övrigt standard B18 känns något overkill. Fast jag vet ju inte hur mycket du har tänkt spänna kolvarna...
Ligg inte sömnlös över om bottenstocken i vissa M41:or har för klen lagring. Inget kommer att hända, om du bara kör som folk och sköter oljebyten och service. Ett tips jag fick en gång var att alltid koppla ur innan OD:n aktiveras eller avaktiveras.
SVIS ombesörjer renovering av bl a. växellådor. Kan vara värt att kolla upp om du är osäker på skicket hos lådan du hittar.

Lycka till!

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]