- mån 29 aug 2016, 11:04
Jag har en V70 -06 2,4 och rent spontant så skulle jag säga att det finns följande för/nackdelar med den jämfört med V70 II:
För:
Billigare (både skatt, och troligen också inköp).
Beprövad motor som brukar gå långt så länge man sköter oljeservicen som man ska.
Bättre rostskydd
(I ditt fall) Så kan lägre mil betyda att du får en fräschare och mer pålitlig bil.
För V70 II:
Säkrare
Nyare
Lägre förbrukning (På en diesel jämfört med en bensinare, om du jämför med en likadan motor så är det omvänt).
(I ditt fall) Så kan fler mil betyda att den gått lugnare mil som slitit mindre på bilen. (Men den kan också vara "taxikörd")
Jag pendlar ca 11 mil totalt per dag och ligger på ca 0,7-0,75 l/mil (mätt från pump). Majoriteten är 100-motorväg (ca 7-8 mil), ca 1 mil stad och resten landsväg. I stadskörning drar bilen dock iväg rejält och det är omöjligt att komma under litern (jag har aldrig mätt förbrukningen på ren stadskörning, men enligt mina uppskattningar så ligger den närmare 1,5l/mil).
Värt att veta om V70 II 08-09 är att den har generellt sämre förbrukningssiffror än V70N med samma motor. Detta beror både på högre vikt men också på sämre luftmotstånd. Från modellår 2010 så fick V70 snålare motorer (ofta ändrade de utväxlingen på växellådorna för att komma ner i förbrukning).
Förbrukningsmässigt så har jag hört ganska mycket gott om 2,0d då den ofta är ungefär lika snål som DrivE:n och mycket piggare. Men kring de årtalen börjar förbrukningssiffrorna som redovisas till trafikverket att vara lika troliga som påskharen. Förbrukningen blandad körning borde ligga kring 0,65 om du kör lugnt.
Det är helt omöjligt att säga om en bil som gått långt är mer opålitlig än en med låga mil. Å ena sidan så brukar många mil betyda att bilen har fått gå många landsvägsmil och med färre kallstarter, men å andra sidan så kommer komponenter att slitas ut när du kör långt.
Kör: Volvo XC60 B4 MY21
Tidigare: Kia Niro PHEV MY21, Volvo V70 D4 MY16, Volvo V70 140hk MY06