Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av runekebab
Skulle behöva lite hjälp ang bilar som jag tittat på, vet verkligen inte vilken jag ska välja. den ena är en V70 2006 med 17000 mil på mätaren, och med 140 hk motorn och 2500 i skatt och det var Business paket på den och nybytt kamrem. den andra är en 2009 V70 men med 2,0d på 136hk och tydligen är det utan additivet och man behöver inte byta partikel filtret på den som man måste på V50 med samma motor. denna har dock några fler mil på mätaren 25000 närmare bestämmt och ny kamrem. skatten ligger på 3500. jag kör ganska mycket varje år närmare 3000 mil. är det någon som kan hjälpa mej med lite för och nackdelar på dessa bilar.
Användarvisningsbild
av Någonting
Jag har en V70 -06 2,4 och rent spontant så skulle jag säga att det finns följande för/nackdelar med den jämfört med V70 II:

För:
Billigare (både skatt, och troligen också inköp).
Beprövad motor som brukar gå långt så länge man sköter oljeservicen som man ska.
Bättre rostskydd
(I ditt fall) Så kan lägre mil betyda att du får en fräschare och mer pålitlig bil.

För V70 II:
Säkrare
Nyare
Lägre förbrukning (På en diesel jämfört med en bensinare, om du jämför med en likadan motor så är det omvänt).
(I ditt fall) Så kan fler mil betyda att den gått lugnare mil som slitit mindre på bilen. (Men den kan också vara "taxikörd")

Jag pendlar ca 11 mil totalt per dag och ligger på ca 0,7-0,75 l/mil (mätt från pump). Majoriteten är 100-motorväg (ca 7-8 mil), ca 1 mil stad och resten landsväg. I stadskörning drar bilen dock iväg rejält och det är omöjligt att komma under litern (jag har aldrig mätt förbrukningen på ren stadskörning, men enligt mina uppskattningar så ligger den närmare 1,5l/mil).

Värt att veta om V70 II 08-09 är att den har generellt sämre förbrukningssiffror än V70N med samma motor. Detta beror både på högre vikt men också på sämre luftmotstånd. Från modellår 2010 så fick V70 snålare motorer (ofta ändrade de utväxlingen på växellådorna för att komma ner i förbrukning).

Förbrukningsmässigt så har jag hört ganska mycket gott om 2,0d då den ofta är ungefär lika snål som DrivE:n och mycket piggare. Men kring de årtalen börjar förbrukningssiffrorna som redovisas till trafikverket att vara lika troliga som påskharen. Förbrukningen blandad körning borde ligga kring 0,65 om du kör lugnt.

Det är helt omöjligt att säga om en bil som gått långt är mer opålitlig än en med låga mil. Å ena sidan så brukar många mil betyda att bilen har fått gå många landsvägsmil och med färre kallstarter, men å andra sidan så kommer komponenter att slitas ut när du kör långt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag skruvar på en 2,0d -09. Den har gått från 4000 mil till 20 000 mil utan bekymmer, utöver service endast bromsbelägg och 1 hjullager fram. Kanonbil imo.
av runekebab
Inköps mässigt så kostar den äldre 59000:- och den nyare 69000:- men det skiljer ju nästan 10000 mil, och det är ju inte hos volvo handlare
Användarvisningsbild
av Jazzy
Personligen hade jag valt dieselbilen med dom milen per år. Om du väljer just den du tittat på eller hittar en annan kvittar ju, men dieselmotorn drar så mycket mindre än bensinmotorn, så jag anser det som ren förlust att köpa en bensinare med så många mil på vägen som du har. Har själv en D5 -05 som pendlar mellan 0,58 och 0,65 mätt på pumpen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
den nyare V70 har sämre komfort på vissa punkter, bl a så är baksätet en pina att åka i om man ska åka långt.
2.0D är en fransk PSA-motor som haft problem med rembrott(som plockar med sig kamremmen i samma veva) och att partikelfilterrengöringen gått fel och fyllt motoroljan med diesel till olje-/dieselblandingen stigit upp genom vevhusventilationen in i insuget varvid motorn börjat få bränsle via luften och börjat självantända. Det går därmed inte stänga av motorn, utan processen varvar motorn tills den skär.

Minst risk för problem får du med den äldre bilen med beprövade volvokomponenter.
Hade jag varit i samma situation hade jag valt den nyare bilen ändå eftersom den har mycket högre vridmoment.
140 hk sugmotor funkar, men körningen blir tröttsam och tråkig när bilen inte orkar med omkörningar osv.
av andersuw
milktrucker skrev:den nyare V70 har sämre komfort på vissa punkter, bl a så är baksätet en pina att åka i om man ska åka långt.
Ingen av mina långväga baksätespassagerare har klagat på att sittkomforten är sämre bak på min nya V70 -15 än på min gamla V70 -02. De som åker fram (inklusive jag själv) finner ingen anledning att klaga heller. Däremot kan vi alla konstatera att både ljudkomforten och fjädringskomforten är snäppet bättre. Jag som förare kan också konstatera att den bättre fjädringskomforten inte innebär att väghållningen är sämre. Snarare är den bättre den också.
milktrucker skrev:2.0D är en fransk PSA-motor som haft problem med rembrott(som plockar med sig kamremmen i samma veva)
Detta är ett känt problem på vissa av Volvos egna femcylindriga dieslar, dock inte PSA-dieseln såvitt jag vet.
milktrucker skrev:och att partikelfilterrengöringen gått fel och fyllt motoroljan med diesel till olje-/dieselblandingen stigit upp genom vevhusventilationen in i insuget varvid motorn börjat få bränsle via luften och börjat självantända. Det går därmed inte stänga av motorn, utan processen varvar motorn tills den skär.
Detta problem har funnits i minst lika hög grad på Volvos femcylindriga dieslar. Se t.ex. här:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... orja-skena

Om man har uppdaterad mjukvara för reningen av partikelfiltret samt håller koll på partikelfilter och oljenivå skall detta inte vara något problem.
av runekebab
Var och provkörde den med 2,0 dieseln och den var sjuk trevlig och köra, och kändes ganska pigg, det fanns en del minus små vibrationer i ratten ingen fungerande ac sprickor i förarstolen servicelampan lös och tror det var servopumpen som skrek. ska nog leta efter en likadan fast i bättre skick. jag tackar för synpunkterna och tipsen

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]