Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av LennartL
Hej! Har en Volvo 850 kombi 1997 automat, bensin ABS och har fått missljud i drivknytarna när jag svänger vänster eller höger.
Nu till fråga1: Räcker det med att byta drivknutarna eller måste man byta hela drivaxeln.
fråga 2: Måste man ta bort hela axeln för att byta bara knutarna?
fråga 3: Är man tvungen att ta ner hela "fjäderbenet" eller går det att få bort axeln/knuten ändå?

Tacksam för svar och ev tips.
Med vänliga hälsningar
Lennart Lundquist
av ThunderAce
1. yttre drivknut så är det bara att byta de
2. nej
2. fjäderbenet behöver inte bort för denna operation
Användarvisningsbild
av LennartL
Tack för mycket snabbt svar.
En liten efterfråga bara.
När man svänger vänster eller höger hör det ett "dunkande" ljud från framhjulen.
Det måste väl vara dom Yttre drivknutarna då som låter.
Vet att Skydden är skadade och otäta.
av ThunderAce
stämmer bra, de yttre brukar låta så när de är slut, skadade damaskerna är också ett tecken
av ThunderAce
Lucif3r skrev:2. Nej det behöver man inte, men det är fasen så mycket enklare att byta knuten med axeln på bänk istället.
håller med, det är lättare men man måste då upp med bilen till en viss lutning så att inte växellådsoljan rinner ut
av MickeM
Inte särskilt brant lutning för att växellådsoljan skall stanna.
Drivknutar brukar knäppa, mer än dunka.
Runt 6st "knäpp"/hjulvarv.

Släpp centrummuttern och tryck in drivaxeln lite, innan du ens lyfter bilen från marken.
Centrummuttern kan sitta satan, samt om drivaxelns splines är limmade, så måste du ha en gassvets eller dyl och värma upp tappen, så limmet släpper.
Annars kan du knacka på den till domedagen.

Det GÅR med axeln på plats, men det är avsevärt bökigare.
Dra inte isär inre knuten för långt, oavsett axel på plats eller ej.
Då kan kulorna ramla ur, och då blir det kladdigt pussel .
Användarvisningsbild
av Lucif3r
näe, normal "hjulbytarhöjd" räcker för att oljan ska stanna kvar.
Muttern kan(eller kan och kan, SKA) sitta, ja. Jag fick ta till en 3 eller 4 meter(kommer inte ihåg) gammal parabolstång som hävarm för att få loss min :lol: Hade nog gått med "ynka" 1-2m, men hade den liggandes så... :P
av Fritzell
Byt hela axeln på en gång är min rekommendation.
Jag bytte bägge yttre på min v70 som lät illa (899kr/st biltema).
Nu ett knappt år märker jag att de inre knutarna börjar ta slut också, slår till hårt varje gång man kör iväg från stillestånd och knäpper och slår när man växlar eller släpper gasrn abrupt och en hel axel ny kostade visst bara 1500 på drivknuten.se !!!
Grämer mig djupt över att jag inte hittade dom axlarna då när jag bytte knutarna. Nu får jag kasta bara ett år gamla knutar. Du kanske vill köpa? De har rullat max 1000 mil.
Det går dessutom betydligt snabbare att byta hela axeln och du behöver inte oroa dig för o få in smuts innanför damasken eller fundera på om låsbandet fäste ordentligt.

Nu vet ja dock inte om det är samma låga pris till din modell.

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]