Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjena har en 850 t5 94 som beter sig konstigt i mellan åt...

det är så att ibland när man kör eller ja rätt så ofta så när man växlar med bilen så när man trycker ner kopplingen så ska ju bilen gå ner i varv men istället kan den börja varva mer innan den går ner och ibland så kan det stanna uppe i varv 3-5 sec innan den gå ner.... samma sak ibland när man står på tomgång och varvar.... har sökt igenom motor rummet men hittar inga kassa slanger eller ngt.... detta e sjukt störande.. och det låter för j*vlit...... ngt som har ngn ide???? har sökt här i forumet oxo men utan svar.. :/ :(

jag byte tomgånsmoter så funka det som det skulle i en dag... prova byta idag igen men ingen skillnad... ;/
av *pettson*
Edgarn skrev:tjena har en 850 t5 94 som beter sig konstigt i mellan åt...

det är så att ibland när man kör eller ja rätt så ofta så när man växlar med bilen så när man trycker ner kopplingen så ska ju bilen gå ner i varv men istället kan den börja varva mer innan den går ner och ibland så kan det stanna uppe i varv 3-5 sec innan den gå ner.... samma sak ibland när man står på tomgång och varvar.... har sökt igenom motor rummet men hittar inga kassa slanger eller ngt.... detta e sjukt störande.. och det låter för j*vlit...... ngt som har ngn ide???? har sökt här i forumet oxo men utan svar.. :/ :(

jag byte tomgånsmoter så funka det som det skulle i en dag... prova byta idag igen men ingen skillnad... ;/
men alltså stiger den mycket då?.. För den ska höja varvet för att avgasreningen ska släppa sakta mot kat. Jag har skrivit om detta tidigare.
Dock handlar det om att den höjer ca3-400 rpm under några sekunder.
OFTAST händer det här när man påbörjat att få laddtryck och sedan släpper på gasen. Och det som hänt är att bilen börjat feta på bränsle för att laddet stiger så släpps laddet och bränslet behöver några sekunder på sej för att inte chocka katalysatorn. Åtgärden är att varvet stannar uppe några sekunder.
av *pettson*
Edgarn skrev:jag förstår vad du menar men så som den beter sig är inte normalt min polares fassa har en lika dan bil men hans e inte så.... drar jag bilen så går den tillbaka normalt.... :S:S
Alla marknader och alla årsmodeller har inte detta.
om jag kör min snällt och det är varmt ute så går den upp 3-400 mellan varje växling. Drar jag bilen kanske 1000 varv till så händer inte detta.
Så det är så på min mellan vissa varvtal. Jag har 94 års modell. OCH jag kör chippat. Original eller chippat beter sej detta på samma sätt.
*pettson* skrev:
Edgarn skrev:jag förstår vad du menar men så som den beter sig är inte normalt min polares fassa har en lika dan bil men hans e inte så.... drar jag bilen så går den tillbaka normalt.... :S:S
om jag kör min snällt och det är varmt ute så går den upp 3-400 mellan varje växling. Drar jag bilen kanske 1000 varv till så händer inte detta.
Så det är så på min mellan vissa varvtal. Jag har 94 års modell. OCH jag kör chippat. Original eller chippat beter sej detta på samma sätt.
kan man inte få bort det på ngt sätt??
av *pettson*
Edgarn skrev:
*pettson* skrev:
kan man inte få bort det på ngt sätt??
tja möjligen genom att byta körsätt..

Varför byta? Där är ju beägg k[…]

AC problem Volvo S80 2000

.. Läste att fyller man på med lä[…]

Ja jag har piskat skiten ur en del bilar tidigare,[…]

Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]