Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag köpte en S70 Greyline -00 då min andra bil strulade och är på verkstad.

Innan jag förklarar så:
Termostaten fungerar och öppnar sig och nålen går upp som den ska.
Kylarslangarna blir varma, kylarvätskan är på rätt nivå.
Rören till värmepaketet i kupén blir varma, även värmepaketet kände jag idag när jag pillade under instrumentpanelen.

Till problemet:

Värmen i kupén funkar inget vidare, när jag kör maxvärme på ECCn o max på fläkten så blir resultatet:
- En antydan till värme ur vänstra förarsidans utblås, dåligt luftflöde.
- Knappt nån värme ur förarsidans högra utblås, dåligt luftflöde
-Endast kalluft ur passagerarsidans alla utblås med bra luftflöde
- Luftfördelningen fungerar inte, skruvade ner förarsidans nedre paneler idag och hitta utblåset till fotventilationen.
Spjället är nästan stängt och det händer inget om jag vrider på den mittre ratten på ECC-panelen för att dirigera om luftflödet.

- ON:knappen till AC:n blinkar grönt hela tiden (?).

Jag har köpt en haynesmanual o kollat runt idag o skruvat ner lite i bilen. Det jag gissar är att luftfördelarklaffarnas motor inte fungerar.
Dock så sitter den så förbannat dumt till att jag helt omöjligt kommer åt att ta bort den och kolla närmare. Den sitter på vänstra sidan om värmepaketets hus med tre torx 10 skruvar.
Har följt det som står i stegen men det sitter ju ett stålrör ivägen som går tvärs över benutrymmet och ser ut att stötta upp rattstången.

*Finns här någon som demonterat bort denna motor?
*Kan det vara något annat fel?

Vore skönt att få rätt på den innan vintern!... Tack på förhand. :D
Det där är till 850, och jag vet tyvärr inte om något skiljer mot V70.
Jag har pillat loss spjällmotorer på 850, och en skillnad i åtkomlighet är just den där stången mellan A-stolparna.
Om det är helt hopplöst att komma åt så skulle jag överväga att köra en kalibrering av spjällmotorerna. Fast återigen blir jag osäker på skillnader mellan 850 och V/S70.
Om TS vill kan jag prova min blinkdiodläsare på min -00 och se om det funkar? Med den kunde jag mata in styrkoder och kalibrera min gamla 850 -97.
Men! Om kalibreringen inte funkar så måste allt isär ändå.
taxi skrev:Det där är till 850, och jag vet tyvärr inte om något skiljer mot V70.
Jag har pillat loss spjällmotorer på 850, och en skillnad i åtkomlighet är just den där stången mellan A-stolparna.
Om det är helt hopplöst att komma åt så skulle jag överväga att köra en kalibrering av spjällmotorerna. Fast återigen blir jag osäker på skillnader mellan 850 och V/S70.
Om TS vill kan jag prova min blinkdiodläsare på min -00 och se om det funkar? Med den kunde jag mata in styrkoder och kalibrera min gamla 850 -97.
Men! Om kalibreringen inte funkar så måste allt isär ändå.

Javisst prova :D Funkar det så får du berätta hur du gjorde:)
Om fu har bra luftflöde, ställer eccn på max värme, det finns värme i värmepaketet och den ändå inte blir varmluft är spjällmotorerna kass och har stängt helt. När jag köpte min v70 fick jag börja med att renovera vänster motor fast den va helt öppen så det va full värme hela tiden.
Det sitter en värmereglerings motor per sida.
Sitter sjukt dumt till. Är bara bita ihop.
Det är vanligt också att plasten i spjället har spruckit så motorns fyrkantsaxeln inte greppar i spjället.
Jag löste det genom att tillverka en längre axel som bet längre in i dpjällets fyrkantsuttag.
Fritzell skrev:Om fu har bra luftflöde, ställer eccn på max värme, det finns värme i värmepaketet och den ändå inte blir varmluft är spjällmotorerna kass och har stängt helt. När jag köpte min v70 fick jag börja med att renovera vänster motor fast den va helt öppen så det va full värme hela tiden.
Det sitter en värmereglerings motor per sida.
Sitter sjukt dumt till. Är bara bita ihop.
Det är vanligt också att plasten i spjället har spruckit så motorns fyrkantsaxeln inte greppar i spjället.
Jag löste det genom att tillverka en längre axel som bet längre in i dpjällets fyrkantsuttag.
Jag har nu hunnit kolla lite mer:

* Såg att armen till återcirkulationen hade hoppat av motoraxeln, så den satte jag tillbaka:
(Bilden ska vridas 90 grader medurs...)
Bild

* Demonterat motorerna för återcirkulationen, luftfördelningen och tempregleringen (på passagerarsidan). Har även skruvat upp dessa och rengjort ytorna och testkört samtliga med batteri och de fungerar.

*Kontakterna till tempregleringsmotorerna på båda sidor var inte inkopplade, de hängde 15cm bort o dingla av nån anledning, så de kopplade jag in igen.
(Här är tempregleringsmotorn på passagerarsidan med kontakten i (där mejseln ligger). Denna bilden ska också roteras 90 grader medurs..)
Bild

*Kollade spänningen i kontakterna (en kontakt med 5 stift) och de stiften som går till motorn ligger spänningen på mellan 0.04-0.06V..? I stiften under dessa ligger den på mellan 4-6V

När jag kopplat in allt händer ingenting med motorerna, ingen rörelse alls hur jag än vrider och trycker på ECC-panelen.

Kan det vara att jag behöver ta o kalibrera ECC-motorerna nu efter jag pillat med de? Eller bara köra in till volvo o låta dom fixa?
Lucif3r skrev:Om dom inte rör på sig öht. så är det nog inte kalibreringsfel.
Kalibrering är bara för att tala om för ECC-enheten när var och hur spjällen är helt öppna resp. helt stängda, och hur lång tid det tar för spjällen att röra sig.
Ajdå.. vafan kan det va alltså... då borde det väl bli volvoverkstad nästa då gissar jag...
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]