PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Wiskey50
Ni har nog rätt Ang att den bara har två lägen. Det är en ljusomkopplare som sitter där.

felet uppstod när jag skulle ha igång instrumentbelysningen, den fungerade nämligen inte innan, hade ur alla socklar och gjorde rent, kollade
Alla kablar o lampor att dem var hela, satt tillbaka allt med ingen instrumentbelysning.

Plockade då bort ljusomkopplaren o alla kablar och drog och vred på den ett xxx antal gånger. Satt tillbaka alla kablar på rätt ställe och då började instrumentbelysning lysa, alla lampor fungerar utom den blå helljus lampan i instrumentpanelen. Och det är nu den gula kabel förmodligen ljusomkopplarens nr 56 blir varm
av LarsBd
Fortfarande gäller att kabeln som blir varm är överbelastad antingen p.g.a. för många/stora förbrukare eller för att kabeln är utbytt till en med för liten ledningsarea.
av Rådlös
Den blå kontrollampan skall ju ligga grenkopplad från helljusuttaget på fotomkopplaren, 56a och gå direkt till lampan i panelen. Kolla om kabeln sitter kopplad rätt och om lampan är hel.
Att den gula kabeln 56 i båda ändarna, mellan fotomkopplaren och ljusomkopplaren blir varm är ett större mysterium. Har du kollat så den inte är klämd eller skadad på något sätt? Syns det att det är original? Det skall vara 1,5 kvadratmm. Har du möjlighet att mäta strömmen (ampere) i den?
av Wiskey50
Ja det är 56 i båda änderna, det syns att kabeln är original, har provat med annan kabel mellan som är grövre men fortfarande blir den varm, så pass varmt att man inte vill hålla i den.
Allt har funkat klockrent innan. Problemet uppstod när jag fick igång instrumentbelysningen
av rid54
Hmm... instrumentbelysningen (om du menar det som lyser upp mätare etc) är ju en annan krets än helljusindikeringen. Skulle det kunna vara så, att ledaren till den blå indikeringslampan har hamnat fel eller klämts så den jordar? Det kunde förklara överströmmen (om det händer på helljus) och att inte lampan funkar. Funkar strålkastarna? Är problemet bara vid helljus eller både hel och halv? Vad är det för strålkastarlampor? Jag gjorde en dumhet en gång och satte i 55/100 W lampor i en äldre bil, det gillade inte ljusomkopplaren (överbelastning); en mörkerkörning och sedan fick jag byta omkopplare (och byta till normala lampor...).
Användarvisningsbild
av Taxen47
När jag hade min Amazon på 70-80-talet,så skippade jag fotomkopplaren och drog kablarna upp till blinkersspaken istället precis som i moderna bilar.
Kommer inte ihåg hur jag gjorde,men det funkade fint.
Användarvisningsbild
av lennarte
Gå tillbaka till ruta 1. Koppla bort instrumentbelysn och se om felet är där. Är felet borta, är felet i instrumentbelysningen. Är felet kvar, är det något som blivit medans du var där och "rotade". Koppla då bort omkopplaren nere vid anslutning som kommer från knappen och se vad som händer. Fortsätt sedan tills du lokaliserat felet. Du kanske sha vara glad att du har en Amazon, nyare bilar är betydligt mer komplicerade och har mycket, mycket mer kabel
av LarsBd
En strömbrytare (ljusknappen) kan inte orsaka att kabeln efter blir varm, felet måste finnas efter eller i den kabel som blir varm. Instrumentbelysningen sitter inte efter den varma kabeln om det är den som går till fotomkopplaren och kan därför inte heller orsaka varmgången i kabeln till fotomkopplare.
Därför tror jag inte på
Wiskey50 skrev:Har kollat elschema och allt är rätt kopplat.

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]