Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en Volvo 850 glt 1996 som har strulat rätt mycket på sistone. Vid gaspådrag känns det som att den tappar kraft eller misständer lite vid 2-2500 rpm. Kollade och borstade av stiften som var väldigt sotiga, även lite sot och skit i fördelarlocket. Luftfiltret byttes då det var helt svart! Vevlägesgivaren är spräckt i plasten så man kan se innehållet, vet inte om det påverkar funktionen, men den ska bytas inom kort! Katalysatorn läckte innan bakre lambda, har monterat en ny katalysator plus bakre sond då den gick sönder när jag skulle ta av den. Vevhusventilationen är rengjord. Har även rengjort spjällhuset som var riktigt igengeggat!
Bytt en vakuumslang, och kontrollerat resten. Tänkte byta tändkablar då 2 st är lite svullna i gummimuffen efter ett oljeläckage. Bränsleförbrukningen har varit ovanligt hög (ca. 1,2-1,3 liter milen) ett par månader, men misstänker att det har berott på läckan i katten!?
Motorlampan har tänts rätt ofta, och har läst av med en elm327 och torque och fått felkod p0172-powertrain system too rich (bank 1) vet dock inte riktigt hur jag ska tyda det..

Börjar få slut på idéer. Tändkablar och vevlägesgivaren ska bytas, men tar tacksamt emot tips om vad det annars kan vara!

Mvh/ volvoz :D
TommyP86 skrev:Hur är all vakuum?
Har gått igenom alla slangar (tror jag) och bytt gummiböjarna på en slang. Finns en lite tjockare slang som går från insuget till nån mackapär bakom kylaren, den ska jag byta då den är rätt torr!

Har kört 6-7 mil nu efter bytet av katalysatorn och lambdan och motorlampan har inte tänts än iaf, men bilen går fortfarande lite dåligt vid 2-2500 rpm tycker jag.
Får leta vidare i helgen! :D
Och där kom felkoden tillbaka :(
Funderar på om det kan vara flexröret som har gått, fast det låter inte särskilt mycket, och jag kan inte känna några avgaser där..

Kollade och borstade av stiften idag, och de var rätt sotiga och stiftet längst mot växellådan var lite blött.
Har läst mig till att vakuumslangen på insugets vänstra gavel kan sätta felkod p0172 om den är kass, men den har jag bytt!

Börjar få slut på idéer! Kan det vara en kombination av massa småfel kanske? Dåliga tändkablar och en pytteliten läcka i Flexröret? :???:

Oerhört tacksam för alla tips jag kan få! ☺
Har kontrollerat alla vakuumslangar igen, och rensat anslutningarna på solenoiden som sitter bakom kylaren. Tror jag har kollat allt som har med tjuvluft att göra!?
Vad jag förstår så heter koden EFI-232 på volvospråk?
Har hittat en del om vad den betyder, men inget som pekar på läckande grenrör. Vet inte riktigt hur jag går vidare nu.. :lol:
Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ari[…]

Ett annat sätt är att se det som par[…]

Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]

Tror inte vi behöver en tråd om vad ba[…]