PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Wiskey50
Har något fel på min ljusomkopplare, den som sitter uppe i instrumentpanelen.
Funkar bra i lägge 1 & 2 funkar oxå i läge 3, men i lägge 3 blir den gula kabeln som går ner till fotoomkopplaren ass varm,
Kabeln börjar bli varm uppe vid ljusomkopplare. Någon som har någon idé varför ? Har kollat elschema och allt är rätt kopplat.
av LarsBd
Ljusomkopplaren har bara 2 lägen om man inte räknar av vilket du kanske gjorde. Läge 1 är parkering och läge 2 ljus och om kabeln blir varm är det för klen dimension eller för hög belastning på den.
Senast redigerad av 1 LarsBd, redigerad totalt 0 gånger.
av Wiskey50
Nä fotoomkopplaren är hel och har inte kopplat något extra på kablarna,
på min har jag fullt intryck och kan dra ut ljusomkopplaren i tre lägen,
Amazonen har 5 kabel anslutningar gemfört med 140 som bara har 4
av Arne
Då har du inte en original ljusomkopplare, för som LarsBd skriver här ovan så har Amazon bara två lägen i ljusomkopplaren. Har du ohmmätt fotomkopplaren så du är säker på att det inte är något fel på den? Om du lossar kablarna från fotomkopplaren och ohmmäter den mellan anslutningar och jord ser du om det finns smygströmmar som kan passera där de inte ska passera.
Användarvisningsbild
av lennarte
Sitter där en vindrutetorkar knapp??? Den har 3 lägen 0, låg hastighet, hög hastighet och hög hastighet med spolning. Fotomkopplaren är dimensionerad för "vanliga" glödlampor (40/45W) medans dom allra flesta idag har halogen lampor (55/60W). Det började "paja" fotomkopplare redan på -70-talet av denna anledning (dålig kontakt i omkopplaren och medföljande spänningsfall och varma kablar). Det "Rådlös" länkar till, så har jag byggt om många bilar under åren. Det var ju mer än Volvo som hade fotomkopplare på den tiden, och om du tvunget vill ha kvar fotomkopplaren montera ett dubbelt ljusrelä på innerskärmen långt fram nära kylaren innan kablarna delar sig till höger/vänster sida .Typ sådant här
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017796/
69:90 + kablar och kabelskor. Funkar med 2 enkla också. Dom har en hel sats också, men det känns onödigt att byta kablarna ut till lamphusen när det är en Amazon. Hade varit lättare på en 140
av LarsBd
Kabeln ska inte bli varm för att det är dålig kontakt på annat ställe i elsystemet, endast om kabeln är för klen i förhållande till belastningen.
av rid54
Kan du beskriva vad de olika lägen gör? Mina Amasoner hade bara 0, 1 och 2 (av, park, strålkastare). Varm kabel = överström. Det är inte bra, det kan bli smält isolering och överledning i nån kabelstam, eller så brinner omkopplaren.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:Kabeln ska inte bli varm för att det är dålig kontakt på annat ställe i elsystemet, endast om kabeln är för klen i förhållande till belastningen.
Givetvis, lite dåligt skrivet av mig. Det var omkopplarna som blev varma "på den tiden", och det kan det säkert bli idag också. Men blir det varm i kontakten är det ju i kontakten felet är. Jag har varit med om att fotomkopplaren varit så ärgad att det jordat kabeln när du trampade på omkopplaren, då blev kabeln varm. Det var en PV med 6V system.
När jag byggde om 6V Volvo (det blev några sådana också) så använde jag ett relä från -66 - -67 års VW 1300 - 1500. dom hade samma typ av relä som sitter i 140-modellerna, fast i 6V utförande. Utifall någon med 6V Volvo läser detta... :-)-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Roade mig att räkna på strömmen. Med "vanliga" lampor (ink. p och inst.ljus) blir det c:a 10A, med halogen c:a 12". En torkarmotor (om det nu är en sådan knapp) tar väl knappast mer än ett halogenljus c:a 5A. I så fall är det dubbelt mot vad knappen är gjord för.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]