Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Så, vi behöver en större bil helt enkelt.
Jag vill gå rakt på V90 men frugan anser att den är för dyr just nu och vill prioritera husköp framför dyr bil - och jag håller egentligen med.
V70 är lite nytt territorium för mig, jag har rattat några "äldre" vid enstaka tillfällen så jag vet på ett ungefär hur de är att köra.

Men det betyder inte att jag inte har några krav och vidare önskemål.
Jag vill definitivt ha en faceliftad V70, dels för att den är snyggare men även då den är modernare. Det digitala instrumenthuset liksom, ett sånt behöver jag ju förstås och då krävs faceliften. :lol:

När kom Sport-modellen? Var det i samband med faceliften (som kom.... 14?) eller kom den med Classic?

Kikar man allehanda bilsajter så dräller det inte av dessa bilar med:
T5
Automat
Sport-modellen
Taklucka
Teknikpaket
Så jag kanske kommer behöva vika mig på något...

Vad ska jag hålla utkik efter? Vad är ett måste i dessa modeller?
Vad finns det för för- och nackdelar med kärrorna? I slutet på sin livscykel så känns det som att mycket borde vara på topp men jag kanske har missat något?
I mitt huvud så blir det en bil vi mellanlandar i ett tag, så att det skulle vara en som gått en bit känner jag inte är ett superstort problem sålänge siffrorna är realistiska (dvs ej fd taxi).
Ingick den i något paket?
Visst finns/fanns det olika varianter av driver support?
Tycker du bör undvika taklucka. Helt onödigt i dagens bilar, speciellt i en volvo som har riktigt bra klimatanläggning. Finns bara risk för kommande problem också. Läkage, takluckan slutar funka.
Taklucka är något jag saknat ända sedan jag sålde min första bil och därför något jag prompt vill ha. Inget måste, men jag betalar gärna extra för det - precis som att panorama kommer vara bland det första jag klickar i när vi lyckas köpa en fabriksny bil.
Onödigt? Säkert! Men jag gillar det.
Läckage har jag läst om förstås och det vore ju trist - dock ser jag det som ett lika stort potentiellt fel som att turbon rasar. Samtidigt har vi garage så den står större delen av tiden skyddad från regn och rusk.
Ok, tack!
Det är allt detta som ingår i DSP?
"Driver Alert System, Queue Assist (Automat), Pedestrian Detection"
grillchips skrev:Ok, tack!
Det är allt detta som ingår i DSP?
"Driver Alert System, Queue Assist (Automat), Pedestrian Detection"
Ja precis.

Sedan uppskattar jag keyless och elbakluckan mer än vad jag trodde att jag skulle göra.
En annan sak du inte får missa är eluppvärmd ratt.
Keyless vore toppen, det verkar folk hylla. "Har du en gång haft keyless kan du aldrig vara utan det igen."
Elbaklucka är också högt på önskelistan, dock känner jag att den är lite gammelmodig på dessa modeller eftersom man oavsett behöver knapptryck - inte som de nya där du viftar med foten för att luckan ska öppnas. Jag gillar det såklart ändå men den gamla varianten känns så motsägelsefull. :D

Har en bekant som la till eluppvärmd ratt på sin BMW 330e och älskar det och skulle aldrig kunna vara utan det. Å andra sidan parkerar vi otroligt sällan längre stunder utomhus så att kall ratt skulle bli ett problem. Råkar det finnas på ett bra objekt så är jag förstås inte den som är den. :)

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]