PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Kicke99
Hej!

I min Duett med b18 satt en 60amp b230 generator men för ungefär ett år sedan den började ladda dåligt för ungefär ett år sedan, hade ungefär 11 Volt då. En kompis föreslog att kasta i en bättre begagnad så jag åkte till närmsta skrot och hittade en 80amp. Den laddade inte heller hundra procent och jag får ladda bilen med batteriladdare med jämna mellanrum.

Över batteriet hade jag 12,54 på tomgång.
B+ till jord 12,54

Bild

Dessa två är de ända kablarna till generatorn, inringade i bilden ovan. Är det rätt?

Jag är inte så kunnig men börjar verkligen tröttna på att min bil beter sig på det här sättet.

Tack på förhand!
//Kristoffer
av Rådlös
I och för sig ser jag inte din bild, men vid tomgång skall laddspänningen var omkring 13,8 volt. Så något är ett klart fel. Kanske kolen och laddningsregulatorn? Dom brukar sitta i samma enhet numera.
Här en bild som du kan studera. Det mesta talar för sig själv:

Bild

En bild till:

Bild
Den beskriver hur generatorn skall vara kopplad. Den tunna gröna kabeln DF går mellan laddningslampan och generatorn. Laddningslampan måste fungera för att generatorn skall kunna ladda. Lyser den innan du har startat motorn, men slocknar när motorn snurrar så är den hel. Lyser den inte alls så är det något fel där.
Den andra, röda kabeln B+ är här ritad direkt till batteriets pluspol, men Volvo har "alltid" kopplat den kabeln från generatorn till startmotorn och därifrån till batteriets pluspol. Funktionen blir densamma så det påverkar inget i slutändan.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det allra vanligaste felet på framför allt äldre (ombyggda) bilar som har dålig laddning är dålig fastsättning av generatorn med följdproblemet dåligt spänd rem. Generatorn måste sitta fast ordentligt och ha en ordentligt spänd rem. Även remskivorna kan vara dåliga så remmen "bottnar" i spåren och då slirar remmen utan att "skrika" och man märker det inte så lätt. Om detta är Ok så kolla laddningslampan. Den måste lysa när tändningen är på och ska ju slockna när motorn ä igång. lyser den inte när tändning är på, prova att ta loss den klena (röda) kabeln som sitter i laddningsregulatorn bak på generatorn. Håll den mot jord, och den ska lysa. Lyser den då är det fel på generatorn, lyser den inte, är felet i bilen. Detta är om den inte laddar alls, laddar den för lite är det kanske dålig kontakt i plus eller minussidan. Är generatorn ordentligt jordad?? Sitter generatorn i dom gamla fästena för likströmsgeneratorn?? Den var gummiupphängd och då är jorden viktig. Har du en B20 motor med en stor undre skruv, är jorden inte lika viktig. Kolla hela vägen till batteriet, både plus och minus. Även kabeln mellan växellåda och kaross (bakkant på växellådan)
av Kicke99
B+ sitter som i bilden ovan, laddlampa är obefintlig utan den är kopplad direkt mot jord. Det som jag lägger märke till är att B- inte är kopplad till något alls
av LarsBd
Om den tidigare laddat riktigt borde den då även ha varit inkopplad rätt. Tar batteriet emot laddning som det ska? Det kan bero på batteriet att du måste stödladda ibland.
Växelströmsgeneratorn ska inte ha något gummi alls i eller vid fästena, den ska sitta stumt i motorblocket och får då även en bra jordförbindelse. Därför behövs ingen kabel ansluten på B-. Som tidigare nämnts skall laddlampan på 2W vara inkopplad mellan batteri och D- annars fungerar inte generatorn. Mellan batteri och DF innebär att många kablar och brytare kan vara inblandade t.ex tändningslås och säkring, men batterispänningen ska finnas på lampans ena sida och andra sidan skall kopplas till DF.
av Kicke99
Batteriet är sprillans nytt, det har aldrig suttit någon laddlampa i bilen i min ägo. Generatorn slutade fungera i sammband med att fästet rasade förra hösten. Därefter svetsade jag ihop fästet med grövre svetsar och förstärkning där fästet gått sönder. Då slutade 60amp generatorn fungera och jag bytte till 80amp. Ska kolla vart DF tar vägen någonstans
av Amarace
Hmm, DFska inte finnas på en modern generator, den används bara till externt laddrelä (går då till kolbryggan).

D+ är det som ska gå till laddlampan, inget annat.

Så väldigt mysko du har DF?

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]