Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falkhjerta
Hej !
Har inte hittat svar på denna knut så jag gör ett försök..
Problem: Motorn startar 9 ggr av 10, 10e gången hugger startmotorn och det verkar som tändningen ej funkar.
Efter ett större antal startförsök går den igång på tomgång och sporadisk tändning..
sen är vi tillbaka på omgång 1 igen och allt är ok....

Fundering...
misstänker tändlägesgivare av något slag.
Motorn har ju fördelare och rotor ( allt nytt o bytt ) på kamaxeln, men har den ändå tändlägesgivare på svänghjulet ?
känns som dubbla funktioner eller nåt...
Har någon annan något tips eller känner igen problemet ?
Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Har du 170 eller 140 hästar? (glt/se). Olika styrsystem.
Men ja, över svänghjulet sitter vevaxelgivaren.
Kolla gärna felkoder, det är gratis på din bil om du har papper och penna.
av Falkhjerta
Den heter 855-516 GL/SE, 103 kW vilket borde ge 140 hp

Tänkte att tändlägesgivaren på svänghjulet borde ha samma uppgift som fördelaren
till tändkablarna men det kan ju givetvis finnas fler nyttigheter med tändlägesgivaren,

Tack för info om att båda finns på bilen... :)
Ska kolla felkoderna....
av jeg46
Kan vara så enkelt fel som kontakten till startnyckeln,börjar den att glappa kan det bli många underliga fel Men börja med felkoderna
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Startmotorn "hugger"... hur menar du då? Slår det stopp, eller är det mer som att bilen baktänder och jobbar emot startmotorn?

Du har både vevaxelgivare och kamaxelgivare(bör ej förväxlas med fördelaren! kamaxelgivaren sitter på avgaskammen) på bilen, dock är fenix lite speciell och klarar sig till viss del med bara svänghjulsgivaren.
Men om vi säger att kamaxelgivaren fungerar till den grad att den inte genererar någon felkod, dvs bilen tror den fungerar som den ska, så kan bilen tända på fel ställen, och på så vis motarbetar startmotorn.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har du kollat i fördelaren så att det inte är massa bös och fukt där? Du skriver att den är ny men det skadar ju inte att ta bort den och jämt kika på hur den ser ut invändigt.
av Falkhjerta
Gått ett tag ganska hyfsat..... men....
Bränslepumpen lade av, vilken byttes ut...
samtidigt återkom mitt gäckande problem med starten....

Svar till tidigare svar i tråden är att - Ja, det uppför sig precis sådär, som om den baktänder, eller som jag envist försökt hitta att förtändningen inte funkar eller har hängt sig i högtändningslläge...( men jag har förstått att den funktionen inte fungerar som på amazonen med en vacumdragare)
Skruvade av kamlägesgivaren och försökte mäta om den fungerar... vilket inte direkt gav något resultat. - Går den att mäta ?....
Bryter eller sluter den vid magneten, jag får inte någon skillnad iaf.... så den verkar lite död.....
Du skriver också att den klarar sig ganska bra på vevlägesgivaren, vilket också stämmer in i beskrivningen....
- Men så här länge ??? - OK jag köper det och får väl fixa en ny kamgivare....

Tipset om bös i fördelaren.... jag var kanske inte tydlig med att den var ny och just ditmonterad.... - Tack ändå...

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]