Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Goddag, har fått en lampa som har börjat lysa för mig på instrumentpanelen. Det är bromskrets lampan som lyser(handbromslampan fast med (!)) Den började bara lysa utan anledning. Kollade då bromsslangarna och tittade om de hade gått sönder eller läckte. Men inget läckage.
Sen när jag testade och bara torr pumpade bromsen när bilen var i gång så slocknade lampan,men sedan började den lysa igen efter lite körning. Men denna gång får jag inte den att släcka. Har kollat igen och se om det rinner bromsvätska någonstans men inget läckage har jag hittat.

Kan det vara nån givare som inte fungerar eller dylikt, för bromsarna funkar lika bra som de gjorde tidigare innan lampan började lysa.

Kan tillägga att det är ingen abs på bilen

Tack på för hand //Halvar
Det finns ett knep som består av att man skruvar ur givaren ur bromsvarningsventilen, bromsar en gång och sedan sätter tillbaka givaren igen. Då "nollställs" lampan och slutar lysa om det bara var något tillfälligt som spökade. Bromsvarningsventilen sitter i motorrummet och ser ut som en liten metallcylinder med sex (är det väl?) bromsrörsanslutningar och en givare ur vilken det kommer två kablar.

Väsentligt är ju att man först verkligen försäkrar sig om att det inte finns något fel på bromsarna och att vätskenivån verkligen är som den skall. Men det verkar det ju som att du gjort. Tänds lampan igen när man bromsar så tyder det ju på att något är galet.
Tilly skrev:Det finns ett knep som består av att man skruvar ur givaren ur bromsvarningsventilen, bromsar en gång och sedan sätter tillbaka givaren igen. Då "nollställs" lampan och slutar lysa om det bara var något tillfälligt som spökade. Bromsvarningsventilen sitter i motorrummet och ser ut som en liten metallcylinder med sex (är det väl?) bromsrörsanslutningar och en givare ur vilken det kommer två kablar.

Väsentligt är ju att man först verkligen försäkrar sig om att det inte finns något fel på bromsarna och att vätskenivån verkligen är som den skall. Men det verkar det ju som att du gjort. Tänds lampan igen när man bromsar så tyder det ju på att något är galet.
Det kommer en kabel ur den på min iallafall. Kommer de ut någon bromsvätska då eller är det ett slutet system från bromsvätskan? För övrigt för jag störde mig på lampan nu när jag skulle till affären så ryckte jag utan kontakten till den så den slutade lysa.
Där är väl en givare i huvudcylinderns behållare också, som mäter nivån på bromsvätskan. Har du hydraulisk koppling så använder kopplingen samma behållare. Det kanske läcker vid slavcylindern? Det kan läcka i bakkant på huvudcylindern (till både broms och kopplingen) då syns det på bromsservon att det "fuktar", alternativt vid kopplingspedalen. Sedan kan det vara så enkelt som att bromsklossarna är slut. När dom slits så trycks kolvarna i oken längre och längre ut och det sänker nivån i behållaren. Är det aldrig efterfyllt bromsvätska och det fungerar som det ska, så ska varningslampan tändas innan klossarna är helt slut (går järn mot järn mot bromsskivan)

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]