- fre 12 aug 2016, 15:10
#1100422
Alla AWD oavsett T, R, XC, osv, tom 2003-2004 har samma system, dvs bakhjulsdrift via viscokoppling. Sen kom Haldex.
Viscon är något seg, ja, men så länge det rör sig framåt är det hyffsat.
Det är vid start i backe, med släp, som den har största bristen. Framhjulen kan börja spinnna något, innan bakhjulen griper i, och dessutom aldrig "fullt grepp" bak. (Det har inte haldex heller, men reagerar snabbare)
Därför kan den se tvåhjulsdriven ut, när framhjulen, men inte bakhjulen spinner, men bakhjulen pressar framåt ändå. Det fattar inte alla.
Kan inte jämföras med en 2wd på samma vecka ens.
Det finns inget färdigt kitt för att få 50/50, eller ens "hårdare visco",utan då får du svetsa viscon. Då blir den stum, men då pallar nog inte hylsa och vinkelväxel, samt den blir att bryta i tvära kurvor, främst på asfalt. Håller inte, och trafikfarligt alltså!
Bilprovningen samt Trafikpoliser har nog negativa åsikter också....
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.