Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Har en liknande upplevelse från första generationen S80. Efter alla snygga pressbilar så anländer jag sen sommar 1998 till Helsingfors och blir upphämtad i en helt naken solidblå S80 2,5D med den bullriga motorn, tygklädsel, 15" plåt etc.

Volvo hade OK tygklädslar i 240 men fr o m 740 88B är de trista, den klädseln var hemsk...
av V60D5AWDPolestar
Har nu provkört både S90 D5 AWD resp T6AWD. Habergäret är riktigt stort för en S90 som jag hoppas blir min nästa bil.
Min slutsats är att D5 känns bättre anpassad till modellen än T6. Precis som I XC90 upplever jag T6an som alldeles för nervös för att passa I modellen, gla T6-6an hade varit bättre med sitt mer "mustiga" uppträdande. D5 känns dock bra med power-puls, riktigt harmonisk med modellen. Vill ha!! vol:-). PS Bowers ljudsystemet har inte imponerat på mej, är jag den enda som är av den uppfattningen? DS
Användarvisningsbild
av V9097
V60D5AWDPolestar skrev:Har nu provkört både S90 D5 AWD resp T6AWD. Habergäret är riktigt stort för en S90 som jag hoppas blir min nästa bil.
Min slutsats är att D5 känns bättre anpassad till modellen än T6. Precis som I XC90 upplever jag T6an som alldeles för nervös för att passa I modellen, gla T6-6an hade varit bättre med sitt mer "mustiga" uppträdande. D5 känns dock bra med power-puls, riktigt harmonisk med modellen. Vill ha!! vol:-). PS Bowers ljudsystemet har inte imponerat på mej, är jag den enda som är av den uppfattningen? DS
Jag har kört en V90 T6 AWD Inscription idag, har tidigare provat V90 D4 momentum och S90 D5 AWD Inscription. Jag tycker alla motorerna funkar bra, V90 blir aldrig en racer hur man än gör. Fick jag välja utan tanke på ekonomi blir det nog ändå T6. Jag tycker både T6 och D5 känns suger iväg riktigt bra, D4 behöver naturligt nog lite mer varv för att leverera.

Jag är inte superimpad av Bowers-systemet, men efter att ha justerat bas, subwoofer och diskantinställningarna efter mina egna öron blev det ändå riktigt bra. Default är den ställd lite åt det skräniga hållet tycker jag. I en bil vill jag gärna ha lite mer bastryck, men det var snabbt ordnat. Jag ökade kanske 15% på bas och subwoofer, så det finns mycket kvar att ge på. Jag tycker röster framträder väldigt klart och med ett skönt djup i B&W.
Efter att ha hört även standardsystemet så är Bowers and Wilkins ett enormt lyft. Standardsystemet är för övrigt rätt så burkigt.
av Gorban
Då har även jag provkört. Det blev en S90 D5 AWD Inscription. En ganska kort provkörning så jag hann inte testa allt jag ville. Jag jämför såklart med min BMW 520d Touring xDrive med luftfjädring på bakaxeln och adaptivt chassi.

Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av hur Volvon kändes. Fjädringen är precis rätt så jag tyckte inte att den var för mjuk eller för hård. Styrningen är lättare än på min BMW och man fick inte så mycket feedback från vägen i Volvon. Detta är både på gott och ont. I BMW:n känner man varje ojämnhet och skarv i vägen upp genom ratten. Man är ett med vägen. Å andra sidan känns BMW:n ganska nervös i styrningen på motorväg. Man får passa den hela tiden. Om man som jag främst kör motorväg och vill ha komfort så är Volvon perfekt.

En sak jag stör mig på är den omoderna växelspaken. I min BMW är den elektronisk. Om jag stannar, håller foten på bromsen och stänger av motorn så ställer växellådan sig i läge P automatiskt. I Volvon stod jag stilla och försökte stänga av motorn men det gick inte. Jag fick ett meddelande om att jag behövde föra upp växelspaken till P. Även att växla mellan R och D är betydligt smidigare med en elektronisk spak när man omväxlande backar och kör framåt.

Jag testade även Pilot Assist och den funktionen tror jag att jag kommer att använda ofta i pendeltrafiken in och ut ur Göteborg. Prestandamässigt är Volvon piggare än min BMW med 184 hk. Power Pulse märks tydligt från stillastående.

Jag kommer att få ge upp lite av den sportiga känslan och väghållningen i min BMW men får istället en otroligt bekväm och lyxig Volvo med 20+ funktioner som min bil saknar i dag så jag kommer inte att gråta för det.

Ser fram emot leverans den 1/10 och kommer att skriva en detaljerad jämförelse med BMW 520d när jag har haft Volvon ett tag.
Senast redigerad av 1 Gorban, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvovirgin
Har kjørt s90 d4 awd inscription ved 2 anledninger. Den ene gangen lånte jeg den over natten.

Første bilen stod på 20" hjul og andre bilen stod på 21" hjul. Alt i alt en bedre kjøreopplevelse en jeg fryktet, da jeg til vanlig har kjørt Bmw og Audi. En mye bedre kjøreopplevelse en xc90 og oppleves mye mer dynamisk. Har prøvekjørt de på motorvei, i rushtrafikk og kjørt ganske aktivt på svingete vei. Har selv bestilt (v90) D5, men synes d4 var smidig og kjøre selv på 21" hjul. Liker veldig godt å kjøre med pilot assist på motorvei og adaptiv cruisekontroll på 2 feltvei. Men har hatt noen skumle episoder med adaptiv cruisekontroll når eg nærmer meg bykjerner med lavere hastighet så det er viktig og følge med og ikkje stole for mye på pilot assist og cruise kontroll. Har heller ikke blitt riktig klok på vindusvisker funksjonen. Er det ikke regnsensor på Volvo? Har selv bestilt bilen med B&W men det anbefaler jeg kun hvis du har interesse for hifi. Synes de har gjort samme feilen her som de fleste bilprodusenter gjør med standard hifi i bil, det blir for mye bass og føles litt ukontrollert ved høyt volum.
Har aldri likt FWD og spesielt ikke med store felger og lavprofil dekk så har vært veldig usikker på hvordan det blir å kjøre Volvo Awd(Haldex) som jeg frykter i prinsippet blir fwd. Har kjørt på tørt og vått føre og ikke merket noe særlig til sporing eller bevegelser i rattet ved gasspådrag(men så har jeg bare kjørt d4) så da gjenstår det og se hvordan det blir på vinterføre.

Interiøret med nappa, valnøtt, skinndashbord og B&W ser helt fantastiskt ut og det er kanskje noe av det mest stilfulle jeg noen gang har sett i en bil i denne prisklassen. Utseende messig på interiøret er Volvo etter min mening milevis foran Audi A6 og Bmw 5serie. Nye mercedes e klasse er også veldig veldig fin i interiør men har ikke kjørt og studert denne mer en en kort tur så vanskelig å sammenligne det for meg. Kvaliteten oppleves bedre en Audi men synes kanskje Bmw har litt mer kvalitetsfølelse. Jeg er 185cm høy og liker å sitte lavt i bilen så sittestillingen og komforten i nappa skinnseter med elektrisk forlenger etc. vil jeg si er 9/10 poeng. Hvis du liker å justere setet høyt opp og er 185++ så ikke bestill soltak, jeg satt meg inn i bilen når setet var helt oppe og satt da helt klemt opp i taket. Savner muligheten til "knekke" seteryggen samt og justere nakkestøtten slik du kan i Bmw sportkomfortseter, men ergonomien er såpass bra att du fortsatt sitter veldig veldig godt i bilen.

Gleder meg til å få min første Volvo ever og satser på att det kanskje blir flere volvoer med tiden hvis designet og kjøreopplevelsen fortsetter i denne banen. Håper og trur jeg blir veldig fornøyd v90 d5, men samtidig så forventer jeg ikke at Volvo matcher BMW hva gjelder kjøredynamikk.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Koppling föll i golvet

Tillägg, har funnit lite lite olja på b[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]

Det är en 2013