Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Femman (D3,D4,D5) är oerhört beprövad vid det här laget. Jag skulle inte oroa mig det minsta.

När det gäller D2 så gäller det att göra hela kalkylen. Exempelvis är kamremsbytet vid 14k mil flera tusen kronor dyrare än till den femcylindriga. Eftersom den bara är 1dl snålare (i verkligheten, på papperet är det annorlunda) tar det lång tid att köra tillbaka det. Om det ens går. Lägg till att powershift kräver oljebyten var 9000e mil och har lägre hållbarhet - njä, D2 är mer en pappersprodukt än något som verkligen sparar pengar.
av XHI
Är det kamremsbyte vid 14k på D2? Trodde de hade samma intervall vid 18k (D2-D3-D4-D5). Powershift ligger väl i alla motorer? Geartronic sitter väl bara i nya VEA? Eller har jag fått allt om bakfoten?
Användarvisningsbild
av fjohan82
XHI skrev:Är det kamremsbyte vid 14k på D2? Trodde de hade samma intervall vid 18k (D2-D3-D4-D5). Powershift ligger väl i alla motorer? Geartronic sitter väl bara i nya VEA? Eller har jag fått allt om bakfoten?
D2 hade åtminstone i V50 byte av remmen vid 24000 mil. Dock så höll det inte så man bytte intervall till 14000 mil. Vet inte vad en sådan service kostar till V60 D2, men till V50 ligger den på ca 6000:- inkl. allt.
av Hoookan
Hej, fin bil du ser på, jag har likadan bil, V60 D3-12 aut, haft den i 2 år, köpte den i Göteborg 2,5 år gammal som gott 12 000 mil, var i bra skick och bilen går riktigt bra, drar ca 0,65 i medel. Har bilen försäkrad på Motormännens försäkring, betalar 5600 kr/år med hyrbil och 2500 mil/år så du bör inte komma så långt ifrån min premie.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
XHI skrev:Är det kamremsbyte vid 14k på D2? Trodde de hade samma intervall vid 18k (D2-D3-D4-D5). Powershift ligger väl i alla motorer? Geartronic sitter väl bara i nya VEA? Eller har jag fått allt om bakfoten?
Det är bara 4-cyl icke volvomotorer ex D2 och T4 som hade powershift / DSG
5-cyl har en gammal traditionell automat "geartronic" 6 steg
VEA har en ny traditionell automat 6-8 steg

Ja D2 har ett antal sura servicepunkter och hållbarheten är väl diskutabel, (därav gott med gällande maskinskadeförsäkring) men den är verkligen den enda Volvon som är snål med automat.
Användarvisningsbild
av Derank
TS: D2 och Auto är ju dem sämsta tänkbara kombon i min värld iaf, se till att provköra ordentligt, jag skulle gått på D4an alla dar i veckan, men det är du som ska framföra bilen och köp det du vill ha. Kör du 1000mil per år spelar förbrukningen ju ingen roll iaf, om den drar 0,6 el 0,95 är ju en piss i nilen
av XHI
Då har jag provkört bilen från ALD. Magisk provtur, man sitter som en gud, motorn känns pigg - men inte så snål förutom på rakan. (är också ovan med automat) Den är verkligen i bra skick! Jag fick välja vinterdäck och säljaren har skrivit upp de däcken jag valde.

Det som dock hände under färden var att när jag startade bilen så varnade den om att motorhuven var öppen! Jag öppnade den och stängde den hårt, varnade fortfarande, gjorde samma sak tre gånger - då slutade den varna. Jag sa det till säljaren och han skulle kolla upp det!

Det pirrar lite när jag tänker på den! :)
av Lövet
Jag fick varning för öppen motorhuv trots stängd när batteriet hade låg spänning på min V60. Det är inte omöjligt att sådant kan uppstå om bilen har stått länge i bilhallen.
av XHI
Lövet skrev:Jag fick varning för öppen motorhuv trots stängd när batteriet hade låg spänning på min V60. Det är inte omöjligt att sådant kan uppstå om bilen har stått länge i bilhallen.
Hahahaha, V60 varnade för låg batterinivå! x) Kanske samma historia här med?
av Mikeys
Jag kan inte hjälpa så mycket om just en V60, däremot köpte jag min S40 av ALD Bil för ca 1,5 år sedan. Då var bilen 3 år gammal och hade gått 10000 mil, idag är jag strax uppe i 14000 och har inte haft något som helst problem med bilen. I alla fall inget som kan härledas till tidigare brukare, utan det är rena missar från Volvos sida. Dock är nog V60'n betydligt bättre ihopskruvad. Även min (liksom alla andra i hallen) såg man på att de var riktigt välskötta, nästan så man undrade om dom inte hade skruvat upp mätarna :wink: Eftersom bilarna dessutom är f.d. leasingbilar så har de (troligen alla) haft serviceavtal, min hade till exempel varit inne på service 5 gånger hos samma servicetekniker. Så visst bör dom vara välskötta. Jag fick i alla fall ett mycket gott intryck av både bilarna och personalen där inne, mycket bättre än hos flera Volvohandlare jag var inne hos innan.

När jag köpte min bil berättade de för övrigt att dom som stor leasingfirma får in hundratals bilar i månaden, och samtliga kontrolleras hos KVD på andra sidan gatan. Alla bilar med någon form av teknisk eller estetisk anmärkning stannar hos KVD, medan endast "russinen i kakan" ställs in i ALD's hall. Om det bara var försäljningssnack eller om det ligger något i det vet jag så klart inte, men jag fick ett fullständigt testprotokoll från KVD med min bil i alla fall...
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]