- tor 11 aug 2016, 14:33
#1100118
Femman (D3,D4,D5) är oerhört beprövad vid det här laget. Jag skulle inte oroa mig det minsta.
När det gäller D2 så gäller det att göra hela kalkylen. Exempelvis är kamremsbytet vid 14k mil flera tusen kronor dyrare än till den femcylindriga. Eftersom den bara är 1dl snålare (i verkligheten, på papperet är det annorlunda) tar det lång tid att köra tillbaka det. Om det ens går. Lägg till att powershift kräver oljebyten var 9000e mil och har lägre hållbarhet - njä, D2 är mer en pappersprodukt än något som verkligen sparar pengar.
När det gäller D2 så gäller det att göra hela kalkylen. Exempelvis är kamremsbytet vid 14k mil flera tusen kronor dyrare än till den femcylindriga. Eftersom den bara är 1dl snålare (i verkligheten, på papperet är det annorlunda) tar det lång tid att köra tillbaka det. Om det ens går. Lägg till att powershift kräver oljebyten var 9000e mil och har lägre hållbarhet - njä, D2 är mer en pappersprodukt än något som verkligen sparar pengar.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i